Musikk

Tangoen har tonet ut

Nora Brockstedt er død. 70 års lydspor til minst tre generasjoner nordmenns liv favnet alt fra viser og Melodi Grand Prix-pop til jazz. Ekkoet fra sangene hennes vil høres lenge.

Bilde 1 av 2

«Tango for to» (1957) ble hennes aller største hit. Skulle dansepartneren Gunnar på Mo fremdeles være blant oss, gråter han nok sinte, salte tårer sammen med alle oss andre som har kjent slageren over alle norske slagere sitre i kroppen.

Jazz-grunntone

«Tango for to» ble, utrolig nok, større enn «En liten pike i lave sko», som to år tidligere hadde fått 50.000 nordmenn til å løpe til platebutikkene i all slags vær og i alle slags sko.

Da Nora Brockstedt senere fikk fjerdeplass i den internasjonale Melodi Grand Prix-finalen i 1960 med «Voi Voi», og sjuendeplass i Cannes året etter med «Sommer i Palma», var det lett å glemme at den 37 år gamle slagerstjernen allerede på siste halvdel av 1940-tallet hadde markert seg som en fremragende jazzsangerinne, som det het da.

LES OGSÅ: Nora Brockstedt var Norges slagerdronning

Brockstedt, som var vokalist i Pete Browns Orkester på «Gotta Be This Or That», var Norges svar på Billie Holiday og Ella Fitzgerald. Det var jazz som var grunntonen, hun syntes bare det var så morsomt å synge andre ting også.

At jazzpolitiet var hjertens uenige, fikk så være.

Gjensidig inspirasjon

Under lanseringen av Jostein Pedersens bok Melodi Grand Prix på Herr Nilsen i Oslo i 2010, intervjuet jeg Nora Brockstedt sammen med Wenche Myre, sannsynligvis de to mest populære kvinnelige artistene vi har hatt her i landet.

De fortalte at de hadde inspirert hverandre, blant annet når det gjaldt å synge det de til enhver tid hadde lyst til, i stedet for å innfri andres forventninger.

LES INTERVJU MED WENCHE MYRE: – Jeg kjørte rundt med pistol i hanskerommet

Nora fortalte at en ung radiojournalist like i forveien hadde spurt om hun angret på at hun bare hadde brukt livet på å synge Melodi Grand Prix-sanger?

Hun hadde svart ham at hun hadde jo drevet med litt annet også. Hun kunne ha sagt at hun seks år på rad var blitt kåret til Beste norske kvinnelige jazzsanger av Norsk Jazz og Jazz Society.

Eller at hun i en alder av 81 år, i 2004, hadde gitt ut det kritikerroste jazzalbumet As Time Goes By.

At hun i 2013 skulle bli innlemmet i Rockheim Hall Of Fame i Trondheim, hadde sannsynligvis hverken den aldrende sangeren eller den unge radiospirrevippen drømt om.

Jordnær

Som medlem av The Monn Keys på første halvdel av 1950-tallet (Norges kanskje mest populære band før A-ha tok av med «Take On Me») sang hun sammen med Arne Bendiksen, Per Asplin, Sølvi Vang og Oddvar Sanne.

«Dyrene i Afrika» lød så radioapparatene gikk varme fra Lindesnes til Nordkapp. Hele Norges Nora skulle også bli omfavnet av svenskene, da de fikk henne til å overta for Alice Babs i storbandet Thore Ehrlings orkester.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

I stedet for å sikte mot enda større status, vendte hun nesa hjemover. Blant annet for å tolke Alf Prøysen, på en rekke singelplater og tre album. Det jordnære og ujålete som preget visesmeden fra Hedmarken, preget også Nora Brockstedt.

Vi som kom i nærheten av henne, oppdaget raskt at bak den litt diva-aktige og kule fasaden, befant det seg et usedvanlig varmt menneske. Sammen med en sylskarp diksjon, fikk hjertevarmen lytterne til å spisse ørene og tro på henne, uansett hvor banale tekstene måtte være.

Siste store

Fra 1990-tallet har Nora Brockstedt dukket opp på enkelte plater og scener når det har passet henne. Hun søkte ikke rampelyset, men tålte det fremdeles aldeles utmerket. Stemmen holdt seg også bemerkelsesverdig bra.

Viktigere var det at hun helt til nesten det siste, minnet oss om hva hennes egen generasjon sangere og musikere har betydd for vår egen kultur og identitet, helt fram til i dag. Når en av de aller siste superveteran-artistene har takket for seg, er det bare å si, «takk selv, Nora!».

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk