Nasjonalmuseet svikter sitt mandat

Marianne Heskes Gjerdeløa burde være navet i det nye Nasjonalmuseet.

I 1980 fraktet kunstneren Marianne Heske en liten jakthytte fra Sunnmørsalpene til det renommerte Centre de Pompidou i Paris. Nasjonalgalleriet burde ha kjøpt den inn, skriver vår kunstsanmelder.

I 1980 fraktet Heske en liten jakthytte fra Sunnmørsalpene til det renommerte Centre de Pompidou i Paris. En gammel hytte fra den norske fjellheimen ble et konseptuelt kunstverk. Gjerdeløa er en readymade, en gjenstand som – uten å modifiseres – forvandles til kunst ved å flyttes inn i kunstrommet. Men for de fleste readymades er dens forhistorie uviktig. Marcel Duchamps Fountain (1917), for eksempel, vil huskes som selve prototypen på readymade, som et utprøving av kunstsystemets evne til å gjøre noe til kunst ved å kalle det kunst – ikke som ­pissoar.

I tilfelle Gjerdeløa, derimot, er dets forhistorie like viktig som kunstverdien.

Norske landskap