Det finnes drøyt 580.000 norske bedrifter. Av disse har 6.000 over ti ansatte. En av dem er Rosenborg Ballklubb. En bedrift med ekstremt høy medieprofil. Derfor er det blitt en snakkis langt utenfor fotballfamilien når klubben som har vunnet sju av de åtte siste titlene i Norge nå plutselig er et bånnlag.

Mange har sterke meninger om hva ledelsen i RBK har foretatt seg for å skusle bort den soleklare­ ledelsen de hadde i sin bransje. En som prøvde seg på høyttenking i sosiale medier sa det slik:

«Tenk deg en sushi-restaurant som ble kåret til Norges beste tre år på rad, men som likevel ikke var fornøyd, fordi de vil hevde seg i Europa. Hva gjør de? De ­ansetter en kokk som er middels god til å lage biff for å prøve å nå det målet».

Stygg sak

Fotballen er i likhet med andre bransjer stadig i fornyelse. Men få andre markeder er like målbare. Selv om man trekker fra litt for flaks og uflaks, er det bred enighet om at tabellen til slutt ikke lyver.

For 20 måneder siden slo Rosen­borg ut Ajax i play-off til Europa League. Nå er Ajax ett av Europas fire beste lag, mens RBK ligger nest sist i ligaen som er ranket som nummer 29 i ­Europa.

Hva har skjedd? Rosenborgs ledelse mente i fjor sommer at klubben ikke levde opp til egne ambisjoner, selv om man lå an til å vinne både serie og cup, slik man pleide. Derfor sparket man suksesstrener Kåre Ingebrigtsen – og pådro seg en stygg rettssak, stygge tall i regnskapet og et stygt omdømmetap.

Umulig oppgave

Men da hadde­ man vel til gjengjeld en kanin man kunne trekke opp av hatten? Nei, man hadde ikke det. Man gikk på leting etter kaniner, men endte opp med ekorn. Sarpsborgs trener Geir Bakke­ takket endog nei til å trene Norges­ beste lag.

Han begrunnet det diplomatisk med at han hadde store nok oppgaver med å videreføre suksessen han hadde bygget opp i Sarpsborg. Men jeg mistenker at Bakke i tilegg så det umulige ved oppgaven han ble tilbudt.

Når man sparker en vinner, er det ingen hemmelighet hva som forventes av etterfølgeren. Det er opplagt på resultatnivå, og dersom man ikke er overbevist om hvordan dette skal oppnås på metodenivå, er det en klok handling å ikke la seg friste ut i ledelse.

Kundekontrakt

Fotballuniverset er nådeløst og fansen er raske til å bruke metaforer som snart er gått ut på dato i kirkene.

Drømmen om en frelser kan på noen få kamper snu til fortvilelse over at man er på vei mot fortapelse.

Så fort kan det gå å skusle bort den kapitalen som er bygget opp gjennom flere tiår. Kontrakten mellom klubbledelse og tilskuere handler om tillit – et ord som ­staves likt begge veier og som sådan illustrerer et fenomen basert på gjensidighet.

Plattformen RBK-styret og deres­ nye trener Eirik Horneland står på i Trondheim, er i stor grad bygget opp av Nils Arne ­Eggen. Han var mannen som ledet ­Rosenborg da de slo Milan, Dortmund og Real Madrid.

«Det ska dæm ha, Real, dæm prøvd», uttalte Eggen storsinnet etterpå.

Filosofi

For 20 år siden satte Nils Arne Eggen seg ned sammen med Arne Dokken for å utarbeide det som skulle være Rosenborgs klubbfilosofi.

De definerte RBK som en klubb i underholdningsbransjen. De skulle spille offensiv og attraktiv fotball, være mer opptatt av å score enn å holde nullen. De skulle være folkelige og vektlegge kontinuitet.

Da Eggen presenterte tankene­ for hele folket gjennom boka Godfoten i 2000, tydet salget på at dette var tanker som mange langt utenfor fotballfamilien tok til seg. Eggen var en særdeles populær foredragsholder på seminarer i en rekke bedrifter. Han snakket om suksesskoden til RBK. Den het samhandling. Man utnyttet hverandres spisskompetanse og spilte hverandre gode.

Trygghet

Og da Eggen skulle forklare Ingar Skrede, forfatteren­ av boka Rosenborg Svart på hvitt, om hvordan han tenkte som leder, begynte Eggen like godt med spørsmålet: «Har du hørt om Maslow»?

Joda, Skrede kjente til mannen bak den berømte behovspyramiden, teorien om at våre basisbehov må tilfredsstilles før man kan stille andre krav.

– Nest etter mat og drikke, trenger vi trygghet. Det er det viktigste for mennesket om vi skal skape noe, fastslo Eggen.

Her var han nok ved kjernen­ av det som plager bedriften Rosen­borg i vår. Trygghet tar tid å bygge­ opp, mens utryggheten sprer seg fort.