Ekte vare

Erna Solberg er mer populær enn ­Jonas Gahr Støre akkurat nå. Grunnen er at hun framstår som seg selv.

EKTE VARE: Folk flest har en sensor for ekte vare. Akkurat nå framstår Erna Solberg mest som seg selv, skriver politisk redaktør Berit Aalborg.
Publisert Sist oppdatert

Mange av oss husker bildet av Erna Solberg 
på Norges-turné for noen valgkamper ­siden. Høyre lå dårlig an på alle målinger. Det murret internt i ­deler av partiet, særlig i Oslo ­Høyre. Det ble spurt om hun var god nok. Som den Høyre-politiker 
Solberg er, snakket hun om norsk økonomi, og tilnavnet «Jern-Erna» ble hengende ved henne. Rådgiverne forsøkte å presentere 
et bilde av henne som en ­kommende statsminister. Men hun jobbet i motvind.

Sto på sitt

Gjentatte ganger 
måtte hun svare på hvilket ­regjeringsalternativ hun så for seg. Det ble pekt på at de fire ­partiene hun ønsket å samle, 
ikke ville samarbeide med hverandre. Men Solberg sto på sitt, og vek ikke en tomme fra sitt prosjekt. Riktignok ble hun «freshet opp» med ny hårfrisyre, og kanskje fikk hun råd om klesdrakt. Hun skulle framstå som «myk mama» og den norske utgaven av Angela Merkel. Men heller enn å endre sitt politiske prosjekt, fortsatte hun å være seg selv gjennom all viraken. Dermed ­begynte vi å venne oss til Erna Solbergs svake og sterke sider: Hun er litt i overkant glad i detaljer og tall, men hun er ikke redd for å stå for det hun mener.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP