Dana Wanounou

Debattleder

Algoritmer. Ekkokammer. Likes. Falske nyheter. Ordene har blitt en så selvfølgelig del av dagligtalen at de for mange av oss har mistet sitt innhold. Men begrepene peker alle mot én dystopisk vei: En kollaps av samfunnet slik vi kjenner det.

Kritikkikken hagler mot SoMe-selskapene

Og den trusselen er reell, skal vi tro Netflix-dokumentaren The Social Dilemma. Filmen retter søkelys mot gigantiske sosiale medier-selskaper som Facebook, Twitter og Instagram, og avkler den egentlige, ja den eneste motivasjonen deres: Profitt - og hvordan din og min hverdag manipuleres og utnyttes for at de skal vokse, under dekke av å være fellesskapets fremste tjener.

Troverdigheten er det ikke noe å si på. I dokumentaren møter vi mennesker som har hatt høytstående posisjoner i de nevnte selskapene, før de fikk moralske kvaler og hoppet av. Bildet de tegner er dystert: På individnivå fører vår bruk av sosiale medier til mer isolasjon, mer depresjon og flere selvmord. På systemnivå er sosiale medier i ferd med å ødelegge demokratiet.

I Vårt Land tidligere denne uka kunne vi lese intervju med Dag Hareide som er aktuell med boka Mennesket og teknomaktene. I likhet med de angrende synderne fra Silicon Valley gir han tech-gründerne det glatte lag: De spekulerer i menneskers svakhet og drives av stormannsgale drømmer om å styre verden.

LES OGSÅ: «Mange vil hevde at Zuckerberg har skapt et ukontrollerbart monster», skriver sjef-forsker

Spørsmålet er: Bør vi slette kontoen?

Kritikken er ikke ny. Og dét er nettopp poenget: Vi har blitt advart mange ganger før. Nå er det ærlig talt på tide at hver og en av oss som bruker sosiale medier forholder oss bevisst til utnyttingen vi utsettes for. Spørsmålet blir: Bør vi slette kontoene våre?

Det er mange fordeler ved det. Det er et momentant og absolutt brudd med alle problemene sosiale medier bidrar til i livene våre, som passivitet, depresjon og avhengighet. Det ville dessuten gjort gutta i Silicon Valley arbeidsløse.

Men det er helt utenkelig at milliarder av brukere sletter profilene sine over natten. For det er mange gode grunner til å bli værende på sosiale medier. Det er en fin måte å holde kontakt med gamle venner på, og en fantastisk måte å treffe nye på. Og, selve kronargumentet, som teknomaktene gjerne smykker seg med: Sosiale medier er demokratiserende. Aldri før har folk flest hatt tilgang til en arena der de raskt og effektivt kan nå ut til massene med sitt budskap.

Alt dette er selvfølgelig helt sant. Derfor koster det for mye å slette brukerkontoene våre.

Nødvendig med etisk helomvending

Og fordi vi ikke kommer til å logge oss av, er det skrikende nødvendig er at SoMe-selskapene tar en etisk helomvending. Personvernet må bli sterkere, de avhengighetsdannende funksjonene må modereres, vi må få bedre informasjon om annonsestrategien vi utsettes for, og ikke minst: selskapene må regulere den enorme strømmen av alternative fakta som er i ferd med å smuldre opp virkeligheten vår.

Dette vet Mark Zuckerberg (Facebook), Jack Dorsey (Twitter), Seth Melnick (TikTok) og Sundar Pichai (Google). De etiske problemstillingene har blitt listet opp for dem gang på gang. Mest sannsynlig har de vært klar over dem lenge før vi andre ble oppmerksomme på dem.

Noen grep har blitt gjort, men langt fra nok. Vi er fortsatt like avhengige, vi deler gladelig falske nyheter, vi liker i hytt og pine selv om vi vet mange ikke tåler det.

Det bør begynne å gå opp for oss at SoMe-selskapene ikke kommer til å endre på en oppskrift som gjør dem til multimilliardærer, og der mektige aksjeeiere har sterke interesser. Vi kan ikke vente på at de endrer seg av seg selv.

LES OGSÅ: – Barn på TikTok blir fortalt at de kan bli friske fra homofili. Det er høyst problematisk

Vi må ta bevisste valg

Men vi kan endre dem. Én ting vi kan gjøre, er å si ifra hva vi krever fra dem, gjennom kanalene de har utviklet for oss. En annen ting vi kan gjøre er å ta bevisste valg for hvordan vi bruker sosiale medier. Bare tenk over hvilke signaler du sender til Silicon Valley hver eneste dag:

Hver gang vi trykker på liker-knappen forteller vi Mark Zuckerberg at han skal fortsette å tilby en funksjon som gjør folk deprimerte - særlig ungdom.

Hver gang vi deler et innlegg gir vi grønt lys til Sundar Pichai om at han kan fortsette å utvikle algoritmene som styrer informasjonen vi får.

Hver gang vi åpner Facebook- Instagram-, TikTok- og Twitter-appen vår forteller vi teknomaktene at de kan fortsette å utvikle avhengighetsdannende tjenester.

Facebooks største skrekk

Det er når brukerne, når vi, endrer vår atferd på sosiale medier, at Zuckerberg og co følger etter. Ved å ha et kritisk forhold til hvor lenge vi er pålogget, hva vi liker og hvordan vi deler, eller helt enkelt ved å bruke litt mindre tid på sosiale medier, ja, da har vi virkeliggjort gutta i Silicon Valley sin største skrekk: Vi er gått lei - av å bli utnyttet.

Sosiale medier næres av vår passivitet. Aller helst skulle de hatt oss til å sitte apatisk foran skjermen døgnet rundt. Hvis vi vil fortsette å være aktive på sosiale medier, bør vi slutte å være så passive.

 

LES MER OM SOSIALE MEDIER:

Strømmestiftelsen boikotter Facebook

«Når Normisjon sender en Instagram-profil til Bangladesh, ofrer de budskapet på oppmerksomhetens alter»

Eldre engelsk ektepar sprer glede og Guds ord på Instagram - nærmer seg en halv million følgere