Kommentar

«Når Normisjon sender en Instagram-profil til Bangladesh, ofrer de budskapet på oppmerksomhetens alter»

Influenseren Jennie Sofie er ny ambassadør for Normisjons kampanje Like mye verdt.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Jennie Sofie har 258.000 følgere på Instagram. Den norske influenseren legger ut bilder av antrekk, sminke og mat, og naturligvis masse selfier.

Under bildene legger følgerne inn kommentarer: «Fine deg», «du er nydelig», «beautiful» og en hel drøss med røde hjerter.

For et par uker siden sendte Normisjon henne til Bangladesh. Jennie Sofie skal være ambassadør for kampanjen Like mye verdt, som skal styrke jenters stilling i samfunnet, slik at de ikke blir offer for barneekteskap, vold og fattigdom.

Organisasjonen ønsker å nå bredere ut

Prosjektleder Camilla Gullbrekken sier til egne nettsider at Normisjon prøver å nå ut til en yngre målgruppe med «et spennende samarbeid». Instagramprofilen får ikke lønn, men Normisjon har betalt reisen hennes.

De kan fortelle at 18-åringen har designa flere kleskolleksjoner, og at hun ble headhunta til å være programleder for Disney etter å ha blitt kjent gjennom NRK-serien Jenter som 13-åring.

De presenterer henne som «en stjerne i influensersammenheng».

De når bredere ut, men med hva?

Misjonsorganisasjonen tenker riktig: Gjennom sosiale medier kan de nå nye og betydelig yngre målgrupper enn de vanligvis gjør. En profesjonell påvirker gir dem tilgang på et publikum der mange antakelig aldri har hørt om Normisjon en gang.

De når utvilsomt bredere ut, men hva er det de ønsker å formidle?

De lokale barna blir ikke presentert ved navn

Normisjon har ofra budskapet på oppmerksomhetens alter. De virker så fornøyde med å ha kapra et kjent ansikt til kampanjen at de har glemt hva de vil fortelle. De vil ha oppmerksomhet, men ser ut til å glemme at influenserne først og fremst skaffer oppmerksomhet rundt egen person.

Du kan ikke promotere et bistandsprosjekt på samme måte som en parfyme.

Under reisen har Jennie Sofie lagt ut bilder fra prosjektene hun har besøkt og bilder av seg sjøl – fine bilder i en te-åker på landsbygda og i et utkikkstårn i hovedstaden. Flere av bildene har fått over ti tusen likerklikk.

På et av bildene som er publisert på kampanjens offisielle Instagram-konto, holder Jennie Sofie armene rundt en gutt og ei jente. «@jenniesofie på besøk hos en barneskole i en av tehagene i Sylhet» står det i bildeteksten. Bare den norske Instagram-profilen er nevnt ved navn. De to bangladeshiske barna er navnløse. Sammen holder de et tøystykke som understreker at de er «Like mye verdt».

Alt handler om Jennie Sofie

«@jenniesofie In action på Martin Luther College», står det under et annet bilde, der influenseren sitter sammen med ei lokale jente. Heller ikke hun er navngitt.

Og slik fortsetter det: Jennie Sofie spiller fotball med gutta på gutteinternatet i Sylhet, og Jennie Sofie lærer å danse tradisjonell dans på jenteinternatet.

Alt handler om Jennie Sofie. Ingenting handler om barna hun møter.

Bryter med alle fasadene vi ser i sosiale medier

Det er naturligvis positivt at influensere engasjerer seg i noe annet enn klær og sminke. Og det er ingen grunn til å tvile på at Jennie Sofies engasjement er ekte. Det må være lov å både være opptatt av utseende og samtidig engasjere seg for fattige.

Oppdateringene fra Bangladesh gir Jennie Sofies følgere et innblikk i en verden som er fjern fra deres egen. Bilder av barn på en internatskole i Bangladesh bryter med de glatte fasadene som dominerer sosiale medie-strømmen til unge mennesker. Kanskje gjør det dem mer bevisste på hvor privilegerte de er.

Samtidig er kommentarene under bildene på Jennie Sofies konto fortsatt «kule bukser», «pen» og «cute».

Antakelig ønsker Normisjon å sette søkelys på jenters rettigheter i Bangladesh. Som oppdragsgiver har de ansvar for at dette budskapet kommer ut. Hvis ikke blir barna de prøver å hjelpe, redusert til kulisser som gir mange likes i sosiale medier.

Et glimt bak kulissene

Muligens har misjonsorganisasjonen tenkt at bildene som deles i sosiale medier skal være et glimt bak kulissene. Hensikten med reisen er nemlig å lage en film om Like mye verdt-prosjektene. Den har premiere i november og vil forhåpentligvis handle mer om jenter i Bangladesh og mindre om en norsk influensers opplevelser av å reise til et av verdens fattigste land.

Men den kommer neppe til å bli sett av 250.000.

MER OM SOSIALE MEDIER:

• Mange unge bruker gode gjerninger til å bygge image på sosiale medier. – Problematisk, mener bistandsorganisasjon.

• Også kjendiskampanjer får kritikk: Forsker mener kjendiser som fronter bistand må bidra med mer enn bare oppmerksomheten som følger et kjent navn eller fjes.

• Den norske kirke skal bruke fem millioner kroner på å øke tilstedeværelsen på nett. «Det hjelper ikke at bildet får tusenvis av likes. Ingen blir frelst av en solnedgang med et salmesitat», skriver Ane Bamle Tjellaug

• Men ikke fortvil! Ny forskning viser at ungdom ikke blir ødelagt av sosiale medier

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Kommentar