Nei til karakterdemping i skolen

Vi lever i et samfunn som belønner gode resultater. Så lenge det er slik, er det dårlig gjort overfor elevene å ikke forberede dem på konkurranse og press.

Norske ungdomsskuleelevar har gjort det litt dårlegare enn sist i ei realfagsundersøking. Foto: Gorm Kallestad / NTB / NPK
KARAKTERER: – Det er dårlig gjort overfor elevene å late som noe annet og å ikke forberede dem på konkurranse og press, skriver Vårt Land på lederplass.
Publisert Sist oppdatert

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Vårt Lands syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

Denne uken kunne NRK melde om forskning på en ny trend, nemlig karakterdemping i skolen. Karakterdemping går ut på at ungdomsskoler og videregående skoler lar være å gi elevene karakterer gjennom semesteret. I stedet får de andre typer tilbakemelding av lærerne – hva slags tilbakemelding varierer fra skole til skole og lærer til lærer.

Hensikten med karakterdemping er å minske stress og press i skolen. Elevene skal få tilbakemeldinger som i større grad tar hensyn til den enkeltes forutsetninger for å gjøre skolearbeid, og ikke bli målt opp mot samme skala som ungdommer med andre forutsetninger. Dette fremstår som en human tanke.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS