Middels interessant maskespill

Munch og Marlene Dumas viser begge hvordan vi blottstiller oss gjennom ansiktene. Munch­museets sammenstilling av dem er likevel litt for trygg og forutsigbar.

Når ingen ser oss spiller vi ingen rolle, maskene faller, og ­ansiktet lever sitt eget liv, skriver Kjetil Røed. Både Munch og Dumas viser ansiktets blottstillelse.
Publisert Sist oppdatert

Alt som skjer i livet kanaliseres gjennom ­ansiktet. Der bokføres alt i rynker og annen slitasje. Få kunstnere visste­ dette bedre enn Munch. Hos ham ­møter vi mennesker som har havnet i en blindgate hvor ansiktet tapes eller kapres av sorg, frykt eller kjærlighet slik at de ikke lenger eier sine egne uttrykk. I enkelte verk ser vi folk som nesten ikke har noe ansikt igjen, det har blitt en transparent hinne, vi ser rett gjennom dem.

Det er i ansiktene noe står på spill mellom Marlene Dumas og Edvard Munch i Månelys.

Sårbare portretter

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS