Kirke

Vil drikke dypt av Ånden

Pinsefestivalen Dype åndedrag vil ikke bare ha dialog på tvers av religion og musikksjanger. – Det er en frimodighetserklæring fra liberale lutheranere om å være pinsevenner på vår måte, sier Tord Gustavsen.

En helt ny festival for meditativ musikk på tvers av sjangre – i pinsen. Ideen er født i kirke- og jazzmusiker Tord Gustavsens hjerte. Han så sjansen til å la flere musikalske, filosofiske og åndelige tråder flette seg sammen i selveste skaperåndens høytid. Her skal en liberal teologi kunne forenes med karismatikkens åndelighet.

– Dype åndedrag ble navnet fordi vi ser pusten og Den hellige ånd som nært forbundet. At festivalen er i pinsen er en erklæring fra liberale lutheranere til å være pinsevenner på vår måte og med ny frimodighet tørre å snakke om Den hellige ånd, sier Tord Gustavsen.

– Har du talt i tunger?

– Aldri offentlig, svarer Gustavsen.

Han har invitert musikere han setter pris på eller spiller sammen med. Alle har sagt ja – Sigvart Dagsland, Kim A. Rystad, Arve Henriksen, Elisabeth Vatn, Trygve Seim, Simin Tander, Håkon Austbø og Oslo Kammerkor. Foredragsholderne Notto Thelle og Erik Hillestad er med fordi det er stemmer han gjerne lytter til. Thelle og Hillestad skal begge snakke om dialogen med andre livserfaringer og religioner.

Gudslengsel

Fungerende sokneprest i Tanum menighet, Dorothee Ziller, snakker om en gudslengsel som forener. Tanum har hatt en lang tradisjon for meditasjoner i fastetiden inspirert av et ønske om å gi plass til en åndelig spiritualitet. Ziller synes det har vært svært spennende å være med på musikkmeditasjonene Gustavsen startet med i kirken på onsdagskveldene i fjor høst.

– Det har gitt stor gjenklang og fullsatte kirkebenker. Menigheten er utrolig begeistret både over musikken og liturgien, sier Ziller.

Reiseplaner er kansellert og mange har meldt seg til festivalen som frivillige og vertskap.

– Hva opplever du selv?

– For meg selv som har vært liturg sammen med kollega Sveinung Hansli, har det vært en utrolig oppløftende erfaring, og en spennende prosess med utarbeidelsen av en egen liturgi som formidler troen på en annen måte enn i høymessen, sier Ziller.

LES OGSÅ: Det åndelige og det materielle er ikke motpoler

Bevegelse

Hun tror liturgien sammen med vakker musikk gjør sin virkning. Også vekslingen mellom tekst, stillhet og musikk tror kapellanen gir en egen stemning hvor man kan falle til ro, delta i nattverd og tenne lys.

– Jeg liker at festivalen byr på mange forskjellig uttrykk fordi det nettopp er skaperånden vi feirer i pinsen. Musikken kan bære mye mer enn vi kan formidle i det talte ordet. Bredden viser hvor mange uttrykk som finnes for gudslengselen. I pinsen feirer vi det grensesprengende underet som førte til forståelse for hverandre. Pinsen ga motløse mot til å bryte opp og møte andre. Den bevegelsen er viktig, en bevegelse til å bli oppreiste mennesker, sier Ziller.

Åpne seg for Ånden

Uka 
etter festivalen deltar jazzmusikeren Tord Gustavsen på tyske kirkedager i Dortmund og på jazzfestivaler Moskva og Montreal. Ellers arbeider han som kantor. Gjennom arbeidet med torsdagsvespere i Sagene kirke og onsdagsmeditasjoner i Tanum kirke, har det vokst fram en nysgjerrighet på det meditative og på koblingen mellom hans musikalske prosjekter.

– Nysgjerrigheten på hva det meditative er musikkvitenskapelig eller filosofisk, er for meg kombinert med en lengsel etter å åpne seg for ånden, som man sa det i bedehuset, sier Gustavsen.

LES OGSÅ: Sanger om tro og liv

Sakrale Dagsland

I meditasjonen er en link å finne mellom Gustavsen og Sigvart Dagsland. Andre pinsedag gir de to en konsert der Gustavsen har valgt sanger fra Dagslands katalog. Det kan Dagsland like.

– Jeg har delegert alt til ham. Jeg er vant med at vi har en trio med på våre konserter. Nå er det bare flygel. I hans innpakning blir jeg mer sakral enn vanlig. Han har valgt de mest kirkelige og sakrale låtene, de med tekst av Erik Hillestad. Det er ofte låter plassert med et bein i kirken og et i kirkekritikken.

– Blir det en «best of Dagsland»-konsert?

– Nei, nei, signaturlåtene er ikke der. Det er låter som gir blikk innover i eller ut fra kirken. Det blir kanskje heller «Dagsland for viderekommende», sier sangeren og ler.

Samarbeidet mellom de to startet på Moldejazz for et par år siden. Gustavsen opplever det som noe helt annet enn å være gjest i hverandres band. Dagslands sanger betyr mye for jazzmusikeren.

– Særlig de første albumene på KKV der Erik Hillestad skrev tekstene, har flere sterke komposisjoner med tydelige og åpne, åndelige tekster, sier Gustavsen.

Mediterer. Dagsland opplever at de forenes i det han kaller en genuin interesse for tolkingen av musikk.

– Vi er begge veldig glad i det som skjer der og da i konserten. Publikum skulle bare visst hvor ulike konserter og hvor stor innvirkning de har på musikken, sier Dagsland.

Han opplever at festivalen er en speiling av Tord Gustavsen.

– Vi møtes også i det meditative. Jeg mediterer hver dag – for å finne kjernen i meg selv og for å finne musikk og stillhet, sier Dagsland.

Oslo-biskop Kari Veiteberg har i flere år feiret hverdagsmesser i Tøyenkirka sammen med Tord Gustavsen.

– Jeg er superstolt over at han vil være kirkemusiker og i tillegg gjøre bruk av sine kontakter og kolleger til å lage en nyskapende pinsefest, sier hun.

Neste år ser Gustavsen for seg en ny festival.

– Vi ønsker å ta pinsen tilbake. Dessuten spenner festivalen mellom Oslos østkant og Bærum. Det er et tilleggselement jeg synes er spennende. Når jeg er her i landet, er det stedene i mitt liv, sier festivalsjefen.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke