Anmeldelser

Våger ikke ta nye grep

Et band som har nådd toppen, kan enten gjøre alt for å holde på populariteten, eller ta sjansen på å finne opp seg selv på nytt. Dessverre velger Kings Of Leon å befeste stillingen.

Nashvillebandets sjuende album, Walls, er ingen stor skuffelse. Til det er det for mange fengende og stemningsfulle låter. Det bastante og karakteristisk grunnkompet treffer like hardt i mellomgulvet som før.

Problemet er at vi verken blir overrasket, irritert, eller oppglødd. Det er et delikat skrudd sammen album, men hva så?

Konstaterende tekster

At «Over» vil bli en ny hit, er høyst sannsynlig. Den har noe dramatisk og sfærisk, nærmest Kent-aktig, over seg. Åpningslåten «Waste A Moment» (som bandet fremførte på Jimmy Fallon Show for en uke siden) og «Eyes On You», høres derimot ut som lette­ omskrivninger av egne gamle hits. «Around The World» fører ikke noe sted som helst.

Selv om Kings Of Leons tekster­ ofte er innom samme tematikker som hos U2, er de ikke i nærheten av det U2s Bono ­leverer lytterne av politisk, religiøst og menneskelig tankegods. Tekstene­ blir altfor ofte stående å slure på et refreng, som viser seg å ikke føre til noe bestemt. Der de ­heller burde dyrke antydningens kunst, blir Followill-karene mest konstaterende.

LES OGSÅ: Cohens nye album er både bemørkt og lysende

Walls

Kings of Leon

Sony Music


Album

Greier ikke å overraske.

Konsoliderer seg

Etter å sett bandet live på et utsolgt Hollywood Bowl i LA i 2013, var det tydelig at de «eide» arena­publikummet. Gjesteartist Chris Martin fra Coldplay gjorde også stor lykke. Kanskje en grunn til at de foretrakk produsenten Markus Dravs (Coldplay og Mumford & Sons) til det nye ­albumet? Det tydet uansett på at de var mer interessert i å konsolidere stadionbandposisjonen, enn å ta sjansen på nye musikalske ­
grep.

Da U2, for å bruke et kjent ­eksempel, på slutten av 1980-tallet, var i samme situasjon, etter å ha erobret USA med de roots­baserte albumene The Joshua Tree og Rattle And Hum, kunne også de ha surfet videre på medgangsbølgen. De valgte i stedet å dra til Berlin for å lage Achtung Baby, blytung av kjølig, industriell, og nyskapende rock. Da overraskelsen hadde lagt seg, tok albumet bandet til helt nye høyder. Kings Of Leon forblir på den samme høyden.

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser