Søndag er det norgespremiere på Upon this Handful of Earth, en nyskrevet opera av Gisle Kverndokk. Librettoen er skrevet av komponisten i samarbeid med regissør Aksel-Otto Bull.
Tekstene er hentet fra Messe for all jorden av den franske presten Pierre Teilhard de Chardin. I tillegg er det tekstmateriale fra amerikansk urbefolkningstradisjon, og biter fra aktuelle avisartikler om klimakrisen. Tittelen, Upon this Handful of Earth, er hentet fra 3.000 år gamle Veda-dikt, på sanskrit.
– Det er en utrolig visjonær tekst som advarer mot å utarme og ødelegge jorden vår, og viser at det allerede for flere tusen år siden var en bevissthet om jordens sårbarhet, sier Kverndokk.
Trump
Gisle Kverndokk skrev operaen for New York Opera Society, den ble fremført i St. Ignatius-kirken i New York i fjor.
– Det var like etter innsettelsen av Trump, og mye av responsen gikk på at dette var et varsko mot den nye presidentens fornektelse av de menneskeskapte klimaendringene. Folk gråt, det ble tydeligvis en skremmende aktuell påminnelse, forteller Gisle Kverndokk.
– Det er også en dramatisk beretning, der vi møter klimaofre ansikt til ansikt, og det ender i en apokalypse. Men det slutter likevel med et håp for jorden, forteller komponisten.
I uken før norgespremieren har det vært hektisk aktivitet i Trefoldighetskirken, nærmere 100 aktører er involvert. Nå har det vært prøver i en uke, og scenerigget er snart på plass. Operaen begynner med et slags nattverdsrituale, der jorden er alteret.
Stort løft
– Dette er det største løftet Kirkemusikkfestivalen har gjort, både kunstnerisk og økonomisk. Å oppføre en kirkeopera er en gammel drøm. Nå er den realisert, og det er også en ytring i klimadebatten. Vi vil være aktuelle og ta samfunnsansvar, vi har hatt slaveri og migrasjon som tema, i år er det klima. Og selv om oppsetningen involverer mange aktører, har vi vært bevisste på at det skal gjennomføres mest mulig kortreist, sier festivalsjef Bente Johnsrud.
LES MER: Musikalsk kultursjokk
Jesus
Guttesopran Philip Weiss-Hagen har øvd lenge på rollen sin, som lett kan assosieres til en Jesus-skikkelse – som står for håpet i operaen.
– Det er ganske vanskelig. Jeg har vært litt nervøs, men nå er ting på plass. Jeg liker musikken, den er nesten magisk. Og det er veldig viktig at vi skjerper oss og retter opp alt det vi har gjort som skader naturen. Vi må huske at vi har ingen plan B for kloden vår, sier Philip Weiss-Hagen som i går «klimastreiket» med heldagsprøve i Trefoldighetskirken.
Njål Sparbo og Hege Høisæter har roller som business-mannen og hans kone. Han er kynisk profittjeger og klimaødelegger, og hun dør som klimaoffer.
– Hun er forsømt, og ekteskapet skurrer. Samtidig driver mannen business med stor klimarisiko og representere et system som utbytter jorden. Det finnes en rekke bibelreferanser, og jeg fremstår også etter min død – med et budskap fra himmelen. Operaen har klare meldinger om vårt ansvar for jorden, det står jeg gjerne for, sier Hege Høisæter.
LES MER: Arvo Pärt til Kirkemusikkfestivalen
Profittjag
Njål Sparbo har rollen som den kyniske forretningsmannen som setter profitt foran etikk.
– Han er ikke nødvendigvis ond, men i jakten på penger velger han å se forbi at han samtidig er med på å ødelegge jorden. Når det ender i en apokalypse, innser han konsekvensene og ber om tilgivelse, overfor både Gud og mennesker.
Operaen har mange bibelreferanser og innslag av liturgi.
– Men den er mer politisk enn religiøs, et innlegg i debatten som vi kunstnere bør være med i. Musikken er fabelaktig og forsterker budskapet. Ord kan avgrense – mens musikken åpner opp og skaper refleksjon. Dilemmaet er gammelt, og viser hvordan vi fortrenger ulemper i vår kortsynthet – eller uvitenhet, sier Sparbo.