Smerte og skjønnhet i pasjonsdrama

Kirkemusikkfestivalens Matteuspasjon ble et bevis på hvor inderlig og tekstnær Jesu lidelseshistorie kan fortolkes i musikk.

Le Concert Lorrain og Balthasar-Neumann-Chor under ledelse av Christoph Pregardien fremførte Bachs på Kirkemusikkfestivalens avslutningskonsert.
Publisert Sist oppdatert

Nærheten til den dramatiske evangelieteksten i fortolkningen var bærekraften som gjorde pasjonshistorien nærværende og sterkt gripende. Det er fristende å sammenligne tekstinnlevelsen med det Svein Tindberg gjorde med Markusevangeliet. Tindberg hadde bare en tekst og en tom scene, Christoph Pregardien hadde to kor, to orkestre og solister – og Johann Sebastian Bachs storslagne musikk som verktøy. Det skal mye til å være bedre rustet for å formidle Bibeltekst.

LES OGSÅ: Musikalsk brobygging – mer enn en klisjé

Høydepunkter

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS