Smerte og skjønnhet i pasjonsdrama
Kirkemusikkfestivalens Matteuspasjon ble et bevis på hvor inderlig og tekstnær Jesu lidelseshistorie kan fortolkes i musikk.
Le Concert Lorrain og Balthasar-Neumann-Chor under ledelse av Christoph Pregardien fremførte Bachs på Kirkemusikkfestivalens avslutningskonsert.
Laila Meyrick Velour
Nærheten til den dramatiske evangelieteksten i fortolkningen var bærekraften som gjorde pasjonshistorien nærværende og sterkt gripende. Det er fristende å sammenligne tekstinnlevelsen med det Svein Tindberg gjorde med Markusevangeliet. Tindberg hadde bare en tekst og en tom scene, Christoph Pregardien hadde to kor, to orkestre og solister – og Johann Sebastian Bachs storslagne musikk som verktøy. Det skal mye til å være bedre rustet for å formidle Bibeltekst.
LES OGSÅ: Musikalsk brobygging – mer enn en klisjé
Høydepunkter