Skryter av bokbredde som selger dårlig

Norsk bokbransje skryter av at de selger mange titler. Men breddebøkene forsvinner i mengden og selger dårlig.

– I sum er mange av bestselgerne viktige, men vi selger på en ekstrem bredde, sier Morten Aas, markeds- og kategoridirektør i bokkjeden Norli Libris.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken starter det noen kaller Bok-Norges speeddating: bokkjedenes bokråd. Der får forlagene sine tilmålte minutter til å presentere bokhåp for høsten. Bokrådene avgjør hva som blir kjedens kampanjetitler, som igjen havner i vinduer, i godt synlige stabler i butikken og i kampanjemateriell. De bøkene som ikke kommer med, må håpe på flaks, en svært god anmeldelse eller at noe skjer som får folk til å snakke.

Men markeds- og kategoridirektør i Norli Libris, en av de to store kjedene, Morten Aas, vil ikke være med på at han bare bryr seg om kampanjetitler og bestselgere.

– Vi selger på en ekstrem bredde, sier han.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP