Kultur

– Skam former hvordan folk ser på oss

Hvis Sana kaster hijaben, har hele sesongen gått til spille, mener Zuhayr Abdi (17) og Hajar Ghafaji (16). For dem er Skam mye mer enn en tv-serie.

Hele ti dager har fansen måttet vente på nye oppdateringer om Sana Bakkoush og vennegjengen på Hartvig Nissen videregående skole. Fredag for halvannen uke siden tok serien en pause, etter en dramatisk episode der Sana både så bestevenninna Noora kline med gutten hun er forelska i, og broren Elias slå ned kompisen hennes Isak.

Skam er ofte tema når Zuhayr Abdi (17) og Hajar Ghafaji (16) snakker sammen. De to venninnene, som går studiespesialiserende på Elvebakken videregående skole, har store forventinger til hvordan serieskaper Julie Andem skal fortelle historien videre.

– Måten hun utvikler serien på, får mye å si for hvordan folk ser på muslimske kvinner, sier Zuhayr.

Sana går noen ganger på kompromiss med seg sjøl for å passe inn i jentegjengen, mener Hajar Ghafaji. Fra venstre: Chris (Ina Svenningdal), Eva (Lisa Teige) Sana (Iman Meskini) Vilde (Ulrikke Falch) og Noora (Josefine Frida Pettersen)
Sana går noen ganger på kompromiss med seg sjøl for å passe inn i jentegjengen, mener Hajar Ghafaji. Fra venstre: Chris (Ina Svenningdal), Eva (Lisa Teige) Sana (Iman Meskini) Vilde (Ulrikke Falch) og Noora (Josefine Frida Pettersen). Foto: NRK

Denne sesongen av Skam handler nemlig om Sana, som er akkurat som dem: Norsk, men med foreldre fra en annen kultur. Og muslim.

– Jeg er ikke vokst opp med muslimske rollefigurer på tv, i hvert fall ingen kvinner med hijab. Derfor er det Skam gjør, veldig viktig, sier Zuhayr.

LES KOMMENTAREN: Karakteren Sanas religiøsitet åpner for refleksjon om hva det er å være kristen i vår tid.

Andre verdier

NRK-serien har blitt et globalt fenomen, med opp mot en million ukentlige seere på seriens nettsider. Men for Zuhayr og Hajar er denne sesongen av Skam noe mer. Den speiler deres virkelighet. I likhet med Sana opplever Zuhayr ofte å stå med et bein i hver kultur.

– Jeg har nesten bare ikke-muslimske venner, og når de snakker om sex og drikking, har jeg ikke så mye å bidra med, sier hun.

I den første scenen av denne sesongen forteller Vilde venninnene sine detaljert om sexlivet sitt. Hajar mener denne scenen viser at ikke-muslimer kan ta sitt verdenssyn for gitt.

– Du ser at Sana ikke føler seg komfortabel med det Vilde forteller, men det tar lang tid før Vilde skjønner at det ikke er greit. Det er ikke nødvendigvis galt å snakke om sex, men det handler om måten du går fram på, og hvem du faktisk ønsker å dele disse detaljene med, sier hun.

Jentene mener det er modig av Sana å gå på fest, og samtidig stå for det hun tror på.

– Sana kommer ikke til å drikke eller «hooke» med noen. At hun tør å være seg selv, er symbolsk og viktig, sier Hajar.

Forholdet mellom Yousef (Cengiz Al) og Sana (Iman Meskini) er sentralt i den nyeste sesongen av Skam. Yousef forteller Sana at han ikke tror på Allah, noe hun ikke vet hvordan hun skal forholde seg til.
Forholdet mellom Yousef (Cengiz Al) og Sana (Iman Meskini) er sentralt i den nyeste sesongen av Skam. Yousef forteller Sana at han ikke tror på Allah, noe hun ikke vet hvordan hun skal forholde seg til. Foto: NRK

På en av festene ber Sana på et soverom, mens folk skråler utenfor døra. Jentene tror ikke akkurat det er så veldig realistisk.

– Jeg tror scenen bør tolkes i overført betydning. At du er på fest, men tenker at du burde blitt igjen hjemme og bedt. Eller at du burde blitt med mamma til samling i moskeen i stedet, sier Hajar.

LES OGSÅ: Denne Skam-scenen viser hvordan religion virker i menneskers liv

Konfrontasjon

Hajar håper jentegjengen snart vil prøve å forstå Sanas religion bedre.

– Denne sesongen har vist at det er Sana som gir, og de andre jentene som tar. Det er en ubalanse i brobyggingen mellom de to kulturene, sier Hajar.

– Opplever dere at det er rom for å diskutere religion med venner?

– Det kommer an på hvilke venner det er. De fleste vennene mine er ateister eller kristne. Vi er enige om å være uenige. Men jeg møter også dem som mener jeg er undertrykt og bør kaste hijaben, sier Zuhayr.

I tillegg finnes de som mener godt, men som likevel sier feil ting, påpeker Hajar.

– Sånn som: «Hvis du er muslim, hvordan kan du støtte homofile?» De skjønner ikke at vi også kan utvikle oss, sier Hajar.

Forrige sesong av Skam handlet om Isak, som blir kjæreste med Even. Isak og Sana er gode venner, og i denne sesongen konfronterer Sana mora si med Koranens syn på homofili, som hun syns er vanskelig å forholde seg til. Jentene liker at serien tar tak i slike temaer.

– I begynnelsen var denne sesongen veldig politisk korrekt. Men det tok seg opp da Sana konfronterte mora si med at det er mye i islam som ikke passer for henne. Selv om jeg ikke føler det slik, er det bra at hun tar det opp. For det er mange som føler seg innskrenket av religionen, sier Zuhayr.

LES KOMMENTAREN: Skam har på kort tid klart å gjøre mer for norske muslimer enn Islamsk Råd Norge.

Utfordrer stereotypiene

I tidligere sesonger av Skam har foreldrene vært fraværende. Derfor var det litt overraskende da Sanas mor plutselig dukket opp, både med ansikt og replikker. Zuhayr og Hajar er glade for at serien kan utfordre de stereotypiske, muslimske foreldrene, som gjerne framstilles som strenge og kontrollerende. For selv om Sanas mor snoker i tingene hennes og er skeptisk når hun ser henne sammen med en gutt, sier hun samtidig at hun støtter Sana i valgene hennes.

– Vi har fått se en veldig kjærlig mor, som vil det beste for Sana, mener Zuhayr.

Hajar tror mora ikke vil at Sana skal bli såret, og derfor er beskyttende.

– Muslimer setter familien sin høyt. Vi blir ikke nødvendigvis kontrollert av familien, men vi vektlegger rådene deres, sier Hajar.

De kjenner seg samtidig igjen i at det stilles andre krav til muslimske gutter enn til jentene. Sanas bror Elias har vært russ, han får være ute seint og opplever ikke det samme presset om å bli med til moskeen. I den siste scenen før Skam tok pause, så vi Elias angripe Sanas kompis Isak. Jentene forteller at de fleste kommentarene på nettet går på at Elias slo ned Isak fordi han er muslim og dermed homofob.

– Det forventes at muslimske gutter skal være voldelige og hyklerske, sier Hajar.

De mener Elias blir misforstått av mange seere, og at muslimske gutter også rammes av stereotypier. I en annen scene snakker han og Sana sammen alene, og her får vi se en annen side av broren.

– Vi har fått et bilde av at Elias var arrogant og en veldig kontrollerende bror. I denne scenen sier han at han vil det beste for Sana, og at hennes glede er hans glede, sier Zuhayr.

Samtidig mener de at det handler like mye om kulturen fra arabiske og afrikanske land, som religion.

– Ifølge islam er det like haram for gutter å drikke alkohol og ha sex utenfor ekteskapet, som for jenter. Men det blir tolerert fordi kulturen er sånn. Det er også viktig å vise fram, sier Zuhayr.

LES OGSÅ: Unge TV-seere har etterlyst en rollefigur som Sana i Skam

Felles verdier

Sana er forelska i Elias sin kompis Yousef. Et av vendepunktene i denne sesongen var da Yousef fortalte Sana at han ikke tror på Allah.

– Hvor viktig er det for dere å finne en kjæreste som er muslim?

– For min del er det veldig viktig. Jeg føler alle går løs på meg når jeg sier det, sier Zuhayr og ler.

– Men hvis man ikke deler de fundamentale verdiene i livet, hva er da meningen med forholdet?

Som hijabkledd jente er Sana (Iman Meskini) en unik rollefigur på norske tv-skjermer. Det betyr også at hennes valg kan forme vår oppfatning av andre muslimske jenter.
Som hijabkledd jente er Sana (Iman Meskini) en unik rollefigur på norske tv-skjermer. Det betyr også at hennes valg kan forme vår oppfatning av andre muslimske jenter. Foto: NRK

De understreker at muslimske jenter tenker ulikt om dette spørsmålet. Andre vil være mer opptatt av at kjæresten er en god person og deler de samme verdiene. Og hovedproblemet med Yousef er ikke at han ikke tror på Allah. Det er at han kysset Sanas venninne Noora.

– Hvis han ikke respekterer Sana nok til å la være å kysse bestevenninnen hennes, hvorfor skal hun kaste bort verdiene sine for ham? Du skal ikke gjøre deg selv til noe mindre bare for oppmerksomheten til en gutt, sier Hajar.

I kommentarfeltene på nettet er det mange som mener Sana bør kaste hijaben, begynne å drikke alkohol og ha sex. Zuhayr og Hajar er redde for at serieskaperne skal få Sana til å gå på kompromiss med seg selv.

– Skam er ikke bare en serie. Hvis Sana blir liberal, skaper det et bilde av at hijaben bare er en lek. At man bare kan ta den av seg. Da får de som ikke har så mye kunnskap om islam, grunnlag for mer islamofobi. Da tenker de at muslimske kvinner er undertrykt, sier Zuhayr.

– Da har hele denne sesongen gått til spille, understreker Hajar.

Hun håper at denne sesongen kan gjøre for islam det forrige sesong gjorde for homofile: Opplyse de som har fordommer. Men da kan ikke Sana kaste hijaben.

– Da beviser det at jeg som muslimsk hijabist ikke kan være en ordentlig norsk jente. Og det syns jeg er feil, sier Zuhayr.

LES OGSÅ: Religionsdebatten raser i kommentarfeltet til TV-serien Skam.

Gyllen middelvei

Mandag kom det første klippet etter en ti dagers Skam-pause. Jentene vet hva de vil se i resten av sesongen. Zuhayr håper på en gyllen middelvei, der Sana tør å vise tenner, men samtidig tar vare på verdiene sine. Hajar håper Sana skal konfrontere vennegjengen med hvordan de behandler henne.

– De hører ikke på henne når hun sier at hun ikke vil at de skal feste med broren hennes. Jeg håper de vil se henne for den hun er, sier Hajar.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur