Vårt Land skrev lørdag om den manglende granskingen av jødehatet som ble spredd i norsk presse under 2. verdenskrig. I boken Det norske jødehatet skriver Bjørn Westlie om hvordan norske aviser som kom ut under krigen, bidro til å spre antisemittiske propaganada. Både han og Guri Hjeltnes etterlyste at flere norske aviser tok oppgjør med fortiden, og gransket sin egen historie.

Westlies bok er nå blitt kjøpt inn av Tinius-stiftelsen, for å gis til samtlige videregående skoler med medielinjer, samt ved folkehøyskoler og høyere utdanningsinstitusjoner med journalistikk i fagporteføljen.

I tillegg forberedes debattmøter med utgangspunkt i boken.

Læring

– Dette er en historisk bok som handler om antisemittisme og jødehat, men vi ser at hatretorikk har vært på fremmarsj igjen. Vi mener det er viktig å lære av det som skjedde i pressen den gang, spesielt for unge som får medieutdanning, sier forlagssjef Gerd Johnsen i Res Publica.

Samarbeidet med Tinius kom i stand mens det fortsatt var uklart om Westlies bok ville bli del av Norsk Kulturråds innkjøpsordning for litteratur. Dermed rettet de en henvendelse til Tinius, som forvalter den største eierposten i mediekonsernet Schibsted.

Eier Aftenposten

Stiftelsen har som hovedoppgave å sikre det langsiktige eierskapet av Schibsted, som er paraplyen til flere av de 114 avisene som kom ut under 2. verdenskrig. Den største var Aftenposten.

Kjersti Løken Stavrum som er administrerende direktør i Tinius, sier styret var udelt positive til henvendelsen fra forlaget. De bevilget 100.000 kroner til saken.

Da Westlies bok likevel kom inn i innkjøpsordningen, ble det besluttet at bidraget i stedet skulle gå til å kjøpe inn boken til skolebibliotek, som ikke er omfattet av Norsk Kulturråds ordning, sant annet formidlingsarbeid.

LES OGSÅ: Gransket ikke spredning av jødehat

Tolke faresignal

– Gjøres dette på grunn av Schibsteds historie?

– Ja. Det var særlig på grunn av Aftenpostens rolle under 2. verdenskrig, sier Løken Stavrum, og utdyper:

– I fjor, da Westlies bok kom ut, tok Aftenpostens daværende sjefredaktør kontakt med oss, og vi var alle enige om at Aftenposten burde være tydelig og frempå da boken kom ut. 3. oktober hadde avisen en leder med tittelen 'Da Aftenposten sviktet', og der står det en setning, som jeg mener er nøkkelen, nemlig at 'Aftenposten var den største av disse avisene'. På den bakgrunn mente vi det var riktig å støtte innkjøpet av Westlies bok, og på den måten bidra til at de som vokser opp kan bli kjent med hva som skjedde under 2. verdenskrig, bli i stand til å oversette disse erfaringene til vår tid, og kunne tolke faresignaler, sier Løken Stavrum.