Salgskvinne i venninnedrakt

KJØP, KJØP: Mellom salgsinnlegg deler influensere hverdagen med følgerne sine. – Det er en enveisrelasjon, men følgerne kan likevel oppleve influenseren som en venn eller en storesøster, sier forsker.

Skjermdumper fra Isabel Raad sin Instagram-story. Åpning av pop-up-butikken til eget merke Ivorie på Sørlandssenteret.
KLEMMEFEST: Gjennom Isabel Raads Instagram-historie kunne man følge hennes møte med fansen på Sørlandssenteret i forbindelse med en pop-up-butikk for hennes eget klesmerke.
Publisert Sist oppdatert

I starten av juli ble det meldt om «Raad-feber» i Kristiansand. Da var nemlig influenser Isabel Raad på plass på et kjøpesenter for å åpne en pop-up-butikk til eget klesmerke. Det var også flere hundre tilhengere – som alle fikk klem av Raad.

– Det er så ekte, sies det av en tilhenger i det som har blitt stående som tittel i VGs nettsak.

Følelsen av å følge en genuin venninne og hennes anbefalinger – og ikke en salgsperson og deres reklamer – er nettopp det som gjør markedsføringen til påvirkerne så effektiv, forteller influenser-forsker.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP