Når mennesket blir maskin

I mer enn et tiår har Rolf Wallin brygget på en opera om mennesket som Gud. Ettersom årene gikk, ble temaet skremmende relevant.

I Rolf Wallins opera Elysium, er det opp til den enkelte tilskuer å avgjøre om menneskeheten oppnår frelse eller total undergang gjennom teknologisk tukling. Her er Eli Kristin Hanssveen som Kvinnen og Lina Johnson som Hustruen.
I Rolf Wallins opera Elysium, er det opp til den enkelte tilskuer å avgjøre om menneskeheten oppnår frelse eller total undergang gjennom teknologisk tukling. Her er Eli Kristin Hanssveen som Kvinnen og Lina Johnson som Hustruen.
###
Publisert Sist oppdatert

– De siste månedene har jeg fått stadig større motvilje mot å følge med på nyhetene. Med troppeforflytninger, tiltagende ­rasisme og klimakrise, er det som om dommedagsuret tikker seg stadig nærmere midnatt, sier Rolf Wallin.

Komponisten har en knapp time før hovedprøver på sin første opera, på hovedscenen i Den norske opera og ballett. Han sier han har et slitent hode, at ordene ikke strekker til. Noe som også er utgangspunktet for Wallins opera. Menneskets søken etter perfeksjon – etter en gudelik tilstand der språk blir overflødig.

LES OGSÅ: Lærevillig teknologi

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP