Musikk

Virkningsfull 'Orgelsymfoni' fra Oslo-Filharmonien og Fabien Gabel

Hva er fransk, hva dufter det av fransk musikk? Oslo-filharmonien ga beskjed under tre konserter denne uka: Fransk er «kjølig», elegant, slank, alt bortover der. Men slett ikke bare.

Hector Berlioz - og da er vi på midten av 1800-tallet - sa rett inn i sin tid at «alt fransk er dødt, bortsett fra idiotenes autoritet». Trolig ville han sagt noe annet 40/50 år seinere, jeg vet ikke.

Dypt er det ikke

Hovedverket disse kveldene var Camille Saint-Säens tredje symfoni – «orgelsymfonien», som den kalles, fordi orgelet er massivt til stede i et par av satsene. Den er romantisk og svær, til dels mye lyd og til å imponeres av, slik den framstår som en enkelt organisme sammensatt av gentypene enhet, form og perfeksjon. Dyp er den ikke, men virkningsfull, ikke minst når orgelet kompletterer med både rotfast bass og utbrudd. Til gjengjeld, og virkelig på plussiden, var dirigenten Fabien Gabels håndtering av symfonien, han og filharmonikerne tok den på største alvor og ga den minst den kreditt den har krav på. Claude Debussy sa at «er det ingen som tør å si til Saens-Säens at han har skrevet nok musikk?» Den kunne han spart seg.

Hovedverket

Skjønt hovedverk, det var nok mer komponistlæreren og komponisten Nadia Boulangers Fantasi for klaver og orkester ukjent, men fargeskimrende «pianokonsert», som den rumensk/engelske pianisten Alexandra Dariescu gjorde til et portrett av menneskets indre styrke og evnen til å sanse dyp i tilværelsen. Boulanger var en myndig dame i kretsen av sine elever – alle fra Bernstein og Aaron Copland, Burt Bacharach, Daniel Barenboim, Philip Glass, Quincy Jones, Astor Piazzola, Geirr Tveitt, Ruth Lagesen og Pauline Hall. Det ville vært rart om ikke hun også hadde lært av dem, en underlig «zoologisk» hage av personligheter.

Ikke dårlig

Boulangers selvinnsikt var elendig – hun kvitterte ut sin musikk med «ikke dårlig, men totalt ubrukbar». Ettertiden sanser det nok annerledes. Ikke minst Alexandra Dariescu som på det mykeste og klangfullt myndigste formet disse tonene til noe nærmest en stor opplevelse, den virkelige opplevelsen denne kvelden. Ble vi klokere på hva fransk musikk er? Nei, den er så mangt, slik alle lands musikk er det. Visst er musikk avhengig av landskapet den er skapt i, men Frankrike har nok like mange, forskjelligartede landskap, som oss.

---

Konsert i Oslo Konserthus

  • Med Alexandra Dariescu (piano), Oslo Filharmoniske Orkester, dir: Fabien Gabel. Kåre Nordstoga (orgel).
  • Verker av Fauré, Boulanger og Saint-Säens.
  • 23. september 2020

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk