Messias i toner – og på granitt
Messias-skikkelsen er sentral i forståelsen av det evige, sier Svein Rustad, kunstnerisk leder for Kirkefestdagene i Sandefjord. Evighet er årets tema.
Kunstnerisk leder Svein Rustad dirigerer Sandefjord Kammerkor og Minsk kammerorkester under prøve på Händels Messias i Sandefjord kirke.
Lars O. Flydal
Billedkunstner Ingar Øistad og organist Svein Rustad har jobbet seg inn mot Messias-skikkelsen sammen. Øistads bilder fyller krypten under Sandfjord kirke, mens Rustad dirigerer Händels musikk som inntar kirkerommet i etasjen over.
– Den 2.000 år gamle historien handler om et jaget folk – som får trøst. Det er påtrengende aktuelt i vår tid, der mennesker forfulgt av krig og terror søker tilflukt her i landet. Nå er det opp til oss å gi dem håp midt i fortvilelsen, sier Øistad.
Krypten i Sandefjord har aldri vært brukt til noe annet enn lager. Nå er den ryddet for å gi plass til Øistads visualiserte Messias. Akrylmalerier, trykk og tegninger fyller kjellerrommene. I det innerste og mørkeste blir 150 bilder projiserte på veggen, i langsom rekkefølge mot strukturen i murveggen.