«Lykkeland» får kritikk for bedehus-fremstilling: – Få i Stavanger kjenner seg igjen

BEDEHUS: NRK-suksessen «Lykkeland» får igjen kritikk for sin bedehusfremstilling. – Virker som det viktigste er å framstille miljøet som veldig lukket og livsfjernt, mener Sven Egil Omdal. Produsenten avviser kritikken.

.
RIS OG ROS: Sesong to av «Lykkeland» får gode mottakelse av norske kritikere, men ikke alle er like begeistret for skildringen av bedehusmiljøet. Sven Egil Omdal er blant dem som reagerer: – Den er typisk for all norsk fiksjon om bedehuskulturen, og er veldig svak på den måten at det virker som det viktigste er å framstille miljøet som veldig lukket og livsfjernt.
Publisert Sist oppdatert

Den NRK-sendte dramaserien Lykkeland forteller historien om oppstarten på det norske oljeeventyret. Den kritikerroste serien skildrer også et strengt bedehusmiljø i den vestlandske byen i tiden der Norge fant oljen.

Arne Augedal er lærer og pensjonist. Han har bodd i Stavanger og vært aktiv i kirkelige sammenhenger siden han kom til byen som 19-åring. Der andre sjokkeres over oljefunnets grådighet, synes Augedal det er sjokkerende hvor lite han mener det ser ut til at serieskaperne vet om bedehusmiljøet de skildrer.

Han reagerer på alt fra sittemøbler til oppmøte.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP