Lopper i blodet
Sitter man med det nye albumet til britiske Jessie Ware i ørene i sommer, er det også en sjanse for at folk rundt lurer på hvorfor man sitter så urolig i campingstolen.
Jessie Wares tre foregående album har alle havnet på topp ti på albumlistene i Storbritannia.
Amy Sussman
Du store min som det drar i gang her, da! På den første låten på engelske Jessie Wares fjerde album What's Your Pleasure slippes vinsjbremsen, og det kjører ut med bumpende og boppende basslinjer, lyse string-synther og en melodilinje som nikker mer enn en gang til Janet Jacksons «Would You Mind». Og slik fortsetter det i grunnen til man begynner å lure på om det virkelig kan være mer wire igjen på snella, med oppesen poplåt etter poplåt, alle fulle av catchy vendinger, sangbare linjer og fiks disco-produksjon. Først midtveis kommer to sjelfulle, saktere spor. Før det drar i gang igjen med mer håll-i-gång, som svensken sier. Man skrur opp lyden fordi det kjennes som det naturlige å gjøre.
Var for radiovennlig
Wares tre foregående album har alle havnet på topp ti på albumlistene i Storbritannia. Enkelte vil ellers kanskje kjenne til hennes kjærlige forhold til sin mor (som oppdro henne alene) og at de to sammen driver den populære matpodcasten Table Manners. Hun har gjort dansevennlig (arena-)pop før (på debuten Devotion) og dypt personlige ting i en slags voksenpopstil (på det forrige, Glasshouse), blant annet om erfaringen av å bli mor selv. Men variasjonen til tross, og til tross for mye god smak (Paul Buchanan fra det helt eksepsjonelle skotske bandet The Blue Nile gjester på forrige plate): For min del har hun til nå vært altfor langt der borte i det radiovennlig streite til at jeg har tenkt at hun var noe for meg.
Bestill abonnement her
KJØP