Lærebøkene åpnet nye verdener
Først i 1804 fikk norsk skole tekster som ikke var kristen forkynnelse. På 1860-tallet forlot folk kirken og lærere sluttet i protest på grunn av en lesebok.
For første gang har vi fått en norsk lærebokhistorie. Lærebokdebatten Harald Eia nylig startet mot dårlig språk i KRLE-bøker, blekner i sammenligning med tidligere kamper. Fire forfattere har forsket på lærebøker og undersøkt hvordan de har påvirket oss helt fra Erik Pontoppidan til Thorbjørn Egner.
Jobben er gjort av Dagrun Skjelbred, Norunn Askeland, Eva Maagerø og Bente Aamotsbakken, som alle er tilknyttet Høgskolen i Sørøst-Norge. De har blant annet undersøkt hvilke kunnskaper, holdninger og verdier som er formidlet til neste generasjon, og hvordan har lærebøkene endret seg over tid.
LES MER: Angriper uforståelige lærebøker
Bestill abonnement her
KJØP