Heftige herrer
Ny utstilling er en krevende herjing med en gammel mester som balanserer mørk poesi, klisjeer og samfunnsrelevans.
Munch og Melgaards undersøkelser av sykdom, død og angst ses i sammenheng. Munchs Sønnen og Arv til høyre i bildet.
Vegard Kleven/Munchmuseet
ANMELDELSE: Røff, kaotisk og ladet til bristepunktet av menneskelig energi og mørke. Slik fremstår utstillingen Melgaard + Munch – The end of it all has already happened. Den fatalistiske tittelen gir oss et hint om hva vi har i vente.
Her er to kjente, norske kunstnere – Edvard Munch og Bjarne Melgaard. Den ene kanonisert som en av det 20. århundrets viktigste malere og forløper for ekspresjonismen. Den andre forstått som en maksimalistisk og tidvis kontroversiell viderefører av kunstretningen. På Munch-museet går de to nå inn i en fortettet dialog om livets store tema. Munchs relevans i samtiden står sentralt, men det er i minst like stor grad Melgaard vi ser.
LES MER: Ønsker seg Melgaard i kirken