Kultur

Da Munch ble munk

Munchs oppgjør med bohemenes seksualmoral falt sammen med en orientering tilbake mot barnetroen.

Utstillingen Måneoppgang viser Munchs «skapelsesmyte» om Alfa og Omega: en komisk-grotesk advarsel mot seksualitet på ville veier. Utstillingen åpnet i slutten av september og er kuratert av den kjente samtidskunstneren Marlene Dumas. Munchs verk er satt i dialog med hennes egne.

Munchs parabel går omtrent som så:

Alfa og Omega er de første menneskene på en øy. Omega, som er kvinnen, innleder erotiske forhold til alle øyas dyr. Det hele ender med at Alfa dreper Omega i raseri, men senere blir hevnet av avkommet hennes, bastarder mellom dyr og mennesker. Mappen dateres til 1908–1909.

– Munch var veldig begeistret for Alfa og Omega-prosjektet og mente mappen var det beste han hadde gjort. Han trykket opp et stort opplag, men den ble ingen stor suksess, sier Magne Bruteig. Den tidligere kuratoren og museumslederen på Munchmuseet, kjent for mange fra blant annet Pelle Parafins Bøljeband, tar en bit av nistepakka fra den røde Tine-matboksen. Skive med gulost, knekkebrød med brunost.

– Hvorfor ikke?

– Den er jo litt grotesk, da.

Pistol og paddegris

Mange har tolket Alfa og Omega som en skapelsesmyte, men det er også vanlig å koble den til Munchs traumatiske forhold til Tulla Larsen, sier Bruteig.

Den turbulente kjærlighetshistorien endte med et pistolskudd som gjorde at Munch mistet deler av en finger på venstre hånd i 1902.

– Etter bruddet med Tulla Larsen skapte han seg en fiendeskare, sier Bruteig.

Munch lagde en rekke oppfinnsomme – og ganske ondsinnede – karikaturer av de som støttet ekskjæresten. For eksempel ble forfatteren Sigurd Bødtker framstilt som en puddel og dramatikeren Gunnar Heiberg som en «paddegris» (en blanding av padde og gris).

Bruteig bøyer seg over bordet og viser oss hvem dyrene i Alfa og Omega-mappen kan forestille.

LES KOMMENTAR: Museene må tenke nytt

Bohemkritikk

Hva ville Munch med den religiøse referansen «Alfa og Omega»?

– Han ville nok at historien skulle leses som noe allment, større enn ham. Mange ser Alfa og Omega som en kritikk av bohemfilosofien om fri kjærlighet. Mappen viser hvordan det går om man setter kjærligheten helt fri: det ender med forferdelse, sier Bruteig.

I samme periode som Alfa og Omega, rundt overgangen til 1900-tallet, lagde Munch sine mest religiøse bilder. Et eksempel er Det tomme kors.

Korset står langt borte i bildet. Til venstre ser vi et kyssende par, mens en bratt skrent leder ned mot avgrunnen til høyre. I midten av bildet står en munk.

– Det er en smal vei mot korset, og munken – som er Munch – er på vei mot det, sier Bruteig.

Også dette bildet blir sett som en kritikk av Kristiania-bohemen.

Endret syn

Munchs forhold til kristendommen gikk i bølgedaler, mener Bruteig.

– Munch vokste opp i et kristent hjem og hadde en barnetro, men den ble vanskelig for ham å holde på etter hvert.

Munch tok et oppgjør med sin strengt religiøse far, traff Kristiania-bohemen og levde et «Gudløst liv». I alle falle for en periode. For rundt århundreskiftet, etter historien med Tulla Larsen, endret noe seg. Munch tok avstand fra Kristiania-bohemens filosofi. Han skrev også flere filosofiske notater som gir inntrykk av at han nærmet seg kristendommen.

– Han skrev jo blant annet at «Kristi lære er den skjønneste...» sier Bruteig.

– Forandrer Munchs syn på seksualitet seg i takt med at han nærmer seg kristen tro på nytt?

– Munch var nok påvirket av idealet om fri kjærlighet en periode. Men han endret syn til å tenke at seksualiteten skulle stå i forplantningens tjeneste. Alt annet var synd. Munch ble nærmest en munk til slutt.

Ammunisjon

At Munch var en bohem sto lenge som en vedtatt sannhet. Å antyde at dette ikke var hele bildet, slik teologen Paul Nome gjorde i 2000, var provoserende, sier Frank Høifødt. Han er forfatter og kunsthistoriker spesialisert på Munch.

– Jeg har en sterk tro på at Munch ikke hadde noe seksuelt forhold til kvinner etter episoden med Tulla Larsen, sier Høifødt.

At Munch ikke inngikk i seksuelle forhold etter Tulla Larsen, er en fornemmelse han har ut fra notater Munch har etterlatt seg, men ikke noe han vil påstå med sikkerhet. Fornemmelsen underbygges allikevel av hvordan bildene forandrer seg. Munch hadde riktig nok en glødende brevkorrespondanse med den engelske fiolinisten Eva Mudocci. Det er også kjent at han oppsøkte bordeller.

– Men det kan godt ha vært for å finne modeller. Munch levde et uryddig liv. Å skulle få kontakt med profesjonelle modeller krevde en viss orden, sier Høifødt.

De mest kjente bildene fra 1890-tallet, som Skrik, Madonna og Vampyr, passer godt med bohemrollen. Men ved århundreskiftet kom andre typer tegninger til, blant annet av Det tomme kors og Golgata.

Munch skrev en del tekster i denne perioden som tar avstand til Kristiania-bohemen og til Hans Jæger, sier Høifødt.

Allerede i 1880 tok Jæger til orde for at prostitusjon skulle legalisertes. Men dette skapte jo ingen lykke, mente Munch.

– Moralen og religionen gav nok Munch ammunisjon mot bohemen, som han hadde fått et agg til etter bruddet med Tulla Larsen, sier Høifødt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur