'Hvis Gud eksisterer, kan du ikke være populist.'
Sånn omtrent summerte Elisabetta Cassina Wolff opp boka Is God a Populist? da hun kommenterte den under bokslippet på Litteraturhuset nylig. Det ble sagt med et «populistisk» glimt i øyet, men den oppsummerer på en enkel måte budskapet til den nye publikasjonen fra tenketanken Skaperkraft.
Det kristne Europa
Jeg er imponert over tenketanken Skaperkraft! For dette er en spennende og viktig artikkelsamling om et av de mest brennende temaene i dagens politiske virkelighet. Skaperkrafts Hermund Haaland og Øyvind Håbrekke har fått med seg elleve forfattere med bakgrunn i europeisk, kristen-politisk tenkning. Bokas undertittel er kristendom, populisme og Europas framtid, men begynner med et kjent sitat av den amerikanske borgerrettsforkjemperen Martin Luther King jr: «Our lives begin to come to an end the day we become silent about things that matter».
Populismen er blant de tingene som nå betyr noe. Ikke minst fra et kristent ståsted. Men som bokas redaktør, Susan Kerr, påpeker, er det foreløpig skrevet lite med et kristent utgangspunkt, til tross for at den politiske populismen vi ser i dag nettopp påberoper seg å være forsvarere av det kristne Europa.
Folkelig mistillit
Kerr understreker at populisme er tvetydig. Populistiske strømninger kan være viktig for demokratiet, slik borgerrettighetsbevegelse i USA var det. Men populismen som preger den politiske debatten i Europa i dag undergraver det liberale demokratiet.
I tre kapitler fordelt på to forfattere belyses populismen mer generelt. Kortversjonen er: Populismen er en kulturell og politisk reaksjon mot økende fragmentering og individualisering, framskyndet blant annet av økt globalisering og markedsliberalisering. «Folk», populus, rammes langt kraftigere enn «eliten». Denne utviklingen har skapt en dyp, folkelig mistillit til elitene som styrer alt til egen fordel, og ikke tar hensyn til og hører «folkets» stemme. Den økende immigrasjonen har styrket «folks» uro for framtida. Det folkelige, nasjonale fellesskapet blir utfordret og selve kjerne i dette, den kristne kulturarven, trues av en aktiv og pågående religion, islam, som ikke hører hjemme i Europa!
Kristen nestekjærlighet
I seks kapitler går forskjellige forfattere igjennom situasjonen i land som Tyskland, Sverige, Slovakia, Spania, Frankrike og Storbritannia. Det er interessant lesning også i en norsk sammenheng. Men boka løfter seg betydelig når den diskuterer betydningen av det kristne nestekjærlighetsbudskapet. Her diskuterer den hvordan dette bryter ned oppdelingen av tilværelsen i et «de» og «vi», og dermed selve grunnstrukturen i populismen. Vi er alle hverandres «naboer» (‘neste’ er nabo på engelsk).
Populismen er kanskje ikke rasistisk i biologisk forstand, slik nazismen var det. Men det påpekes av flere av forfatterne at den er etnokulturell på en måte som fungerer rasistisk og derfor er i konflikt med den kristne nestekjærligheten.
Zombie-kirken
Boka er også god når den hevder at det er ingen grunn til å være pessimistisk på kirkas vegne. I kapitlet om Frankrike, bruker Christel Lamère Ngambi et uttrykk hentet fra en fransk sosiolog, «Zombie–kirken». Kirken kan virke død, men det kan blåses liv i den.
Ngambi er lesverdig fordi han har et nedenfra og opp perspektiv. Mange kristne lever selv i det populistiske landskapet, men nettopp der kan de bety den store forskjellen gjennom sitt engasjement for å skape et konstruktivt fellesskap, basert på nestekjærlighet, likeverd og håp. Akkurat dette kjenner jeg igjen fra mange besøk som biskop i Nordland.
Norge på kartet
Dette håpet er i tråd med innledningen til Jürgen Moltmann (93). Hans besøk i Norge i fjor har åpenbart vært en viktig inspirasjon for hele dette store prosjektet. Is God a Populist? setter Norge på det europeisk diskusjonskartet med et viktig bidrag om populisme og kristendom, publisert av norske Skaperverk, men på engelsk! Det er stort, men samtidig noe som hindrer at boka når ut i en bredere norsk sammenheng.
Det hadde den fortjent. For også her hjemme merker vi de populistiske strømningene. Når en statsråd nylig kunne bruke en hilse-episode i en moské til å tale om «snikislamisering», er det en retorikk som har klare populistiske trekk. I følge Is God a Populist? må slike holdninger møtes med kristen nestekjærlighet. Det er et godt råd!
Tor B. Jørgensen
kultur@vl.no
---
Bok: Artikkelsamling
- Is God A Populist? Christianity, populism and the future of Europe
- Susan Kerr (red.)
- Frekk Forlag
- Spennende og viktig.
---