Sanger som løfter og bærer oss

Karin Bergquist og Linford Detweiler fant hverandre i en felles forståelse av det enkle livet som godt, og at sanger kan gjøre mennesker og verden bedre.

Folkrockbandet Over The Rhine har helt siden starten for 29 år siden, levert en lang rekke album, og dessuten delt scene med Bob Dylan, John Prine, Adrian Belew og Ani DiFranco. Gruppa, som består av artistekteparet Karin Berquist og Linford Detweiler, har likevel aldri fått det store gjennombruddet - uten at dét ser ut til å ha bekymret dem det minste.

På en nedlagt farm utenfor Cincinnati i Ohio, omgitt av husdyr og dyrket og vill natur, har de levd og skrevet nye sanger. Her holder de også jevnlig konserter i en 140 år gammel låvebygning, for naboer og andre som har takket ja til konsertinvitasjonen, som sendes blant annet nyhetsbrevet deres. Det er også her den doble CD-en Live From The Edge Of The World er spilt inn. Den er halvakustisk, og består av 20 eldre og nye sanger med nærhet til naturen, det menneskelige, og Bibelen. Alt båret oppe av en dyp musikalsk og sjelfull streng, som gir gjenklang hos oss som hører.

LES MER: Himmelsk smak av gamle soulretter

En reise.

Kombinasjonen av Karin Bergquists fenomenale stemme, og Linford Detweilers ikke mindre imponerende ferdigheter på keyboard (han har også gitt ut flere instrumentalalbum), er duoens aller største ressurs. Her deler de et knippe låter som hver og en minner oss om hvor unike og betydningsfulle vi mennesker er - både i oss selv og i en større sosial og åndelig sammenheng. Å plukke ut høydepunkter blir vanskelig; repertoaret er som en reise, slik gode konserter med mål ut over bare å underholde gjerne har. Låter som «Sacred Ground», «Poughkeepsie», «Gonna Let My Soul Catch My Body» og «The Laugh Of Recognition», ville uansett ha gjort inntrykk også hver for seg i for eksempel radio (hvor de med dagens kommersielt baserte radioformatering sannsynligvis aldri vil komme).

I en programerklæring for virksomheten deres, sier ekteparet at de håper sangene de skriver kan være trygge steder for formidling av sannhet, og omsorg for hverandre. Det er et godt mål. Snart kommer også et nytt studioalbum, ei ny instrumentalplate fra Linford Detwailer, og et album med flere glemte salmer og gospelsanger.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

1

1

1