S for stilist

Majken van Bruggens fortellinger om vanskeligstilte barn bruker sosialrealistiske klisjeer, men klarer likevel å forbause.

Bilde 1 av 2

Ulla Svalheim

kultur@vl.no

Jeg har lenge vært smått mistenksom når en forfatter omtales som en «god stilist». Jeg har skjønt såpass at det betyr å være en ordkunstner. Men hva innebærer egentlig denne honnøren? Står det uten noen form for utdypning, framstår det like hult som et tomt smykkeskrin.

Sårbare barn

Majken van Bruggen er av disse som har blitt kalt en god stilist, siden hun ­debuterte med romanen Månefjellet i 2008. A for Agnes er hennes fjerde utgivelse, og første på seks år. Den består av ti korte fortellinger hvor alle handler om barn. Disse barna er sårbare, de er overlatt til foreldre eller andre voksne som ikke tar det ansvaret de burde tatt, og de manøvrerer som best de kan i en hverdag som ofte er mer mørk enn lys.

For eksempel møter vi Agnes, som bor sammen med faren sin. Han har drukket tett siden mora døde. På ungdomsskolen får ­Agnes endelig ei venninne, men hun introduserer Agnes for nasking av sminke, eldre gutter og alkohol. Det bærer fort galt av sted, både med henne og de andre barna van Bruggen skriver om.

Sosialrealistiske klisjeer

Fortellerteknisk er A for Agnes en enhetlig utgivelse. For det første er barnets perspektiv rådende. For det andre er fortellingene utprega knappe. De er problemorienterte portretter, skåret til beinet. Selv om van Bruggen fokuserer på små, avgjørende vendepunkt i barnas liv, er det påfallende lite utvikling i fortellingene. Denne vonde stillstanden innebærer at det ikke finnes noen løsning i sikte. Heller er barna festa til betingelsene sine som fluer til fluepapir, eller de tråkker rundt med skosåler klissete seige av ølsøl.

På mange måter består A for Agnes av sosialrealistiske klisjeer. Det er ikke overraskende at den alkoholiserte og Marx-interesserte faren i «Forestillingen» ikke dukker opp i tide til datteras julespill på skolen, slik han har lova. Og det er forutsigbart at den unge jenta i «Guds barn» sendes på en streng kristenleir av sin strenge far, hvor hun møter en streng og noe tvilsom prest, alle fordømmende til at hun har kyssa venninna si.

LES MER: Gi meg liv! sa Harold Bloom, og med livet mente han litteraturen.

Reinskårne fortellinger

Når fortellingene likevel klarer å forbause, er det fordi de er skrevet med en påfallende konsentrasjon og strenghet. Ja, de er nettopp stilistisk gode fordi de forplikter seg til sine egne rammer, og stoler på at den klare framstillinga både kan vise og skape bølger i et hav av grums.For tekstene er reinskårne i måten de hurtig­ forfølger barnas sårbarhet. Flere­ steder er det noe vanskelig å se hva nytt van Bruggen har å komme­ med, men på sitt beste gjør fortellingene inntrykk godt forbi klisjeene.

Barns råskap

Samlingas sterkeste fortelling er «Hundene». Den tematiserer ikke sviktende voksne, men barns råskap: En guttegjeng finner et pornoblad i skogen, og bestemmer seg for å kidnappe ei jente de kaller «mongoen». De kler av henne og binder henne til et tre, for så å kle av seg selv ned til bokserne og løpe rundt henne i ring i all sin manndom. Det er rett ut sagt uhyggelig, og framstår som en seksualisert og fortetta versjon av William Goldings Fluenes herre (1954). Det er brutalt. Selv om van Bruggen også her benytter seg av forutsigbare elementer – pornobladet gjør det mer enn tydelig at dette skal handle om en seksualitet på avveie – klarer hun å overraske.

Stilsikker

A for Agnes overbeviser meg om at Majken van Bruggen er seg svært bevisst hvilke elementer hun bruker og hvilke valg hun gjør seg når hun skriver. Språket hennes er ikke spesielt utsmykka, men det er glassklart. Derfor er Majken van Bruggen en god stilist. Men A for Agnes har en del å gå på når det gjelder et annet kvalitetstegn: originalitet.

---

Bok: Fortellinger

• A for Agnes