Nærgåande­ om norsk ­slavehandel

Anders Totland tek opp ei mørk skandinavisk for­historie i barneboka Den norske slavehandelen. Det er engasjerande lesnad.

«Du har kanskje høyrt om slavehandelen og tenkt at det var slikt dei dreiv med i USA i gamle ­dagar…» står det bak på Anders Totlands nye bok. Mange vil nok stadfeste dette med eit nikk. Men når vi opnar boka, kjem forteljingar om norske menn, skip og styresmakter som tok del i denne aktiviteten. Ikkje at dette er bane­brytande opplysningar, men særleg kjende er dei heller ikkje.

Vald

Anders Totland har saumfare arkiv og bibliotek for å finna informasjon til denne boka. Fordi denne slavehandelen gjekk føre seg dei hundreåra Noreg og Danmark var eitt rike, har det ikkje vore skrive så mykje om det, men noko finst det. Totland har lista opp mange av kjeldene bak i boka saman med eit lite kapittel der han tipsar lesarar om korleis dei kan gå fram dersom dei har lyst til å finna ut meir om dette emnet.

Du skal ikkje sjå bort frå at ein del kjem til å vilja nettopp det, for boka er engasjerande lesnad. I starten er ho jamvel så engasjerande at det kan bli i meste laget for ei godt vaksen kvinne, men ­ungar no for tida truleg har tjukkare hud for valdelege skildringar, slik vi får her.

Fangeopprør

Totland tek oss med rett til den karibiske øya St. Croix i slutten av 1759. Då var eit planlagt fangeopprør under opprulling – og tolv av slavane som var mistenkte for å ha vore med, blei dømde til døden. Metodane for avretting og torturen i forkant er skildra i boka. Heldigvis er Totland nøktern og dreg det ikkje ut, men det er ille nok å lesa om dette slik det er.

Illustrasjonane til Kristian Krohg Sørensen levandegjer historia endå meir for oss, om enn på tilsvarande avmålte, saklege måte som Totland gjer i teksten. Dei er forteljande som teikne­serieruter og ei rad vignettprega små illustrasjonar opnar vindauge­ attover i tida for lesaren.

Nakketak

Den dramatiske starten tek eit effektivt nakketak på lesaren og leier oss inn i resten av historia. Han formidlar noko om livet både på forta på Gullkysten av Afrika – det var seks dansk-norske fort der på det meste – på skutene som frakta brennevin til Afrika, slavar vestover og andre varer i retur, og ­endeleg på øyene i Karibien dit slavane blei frakta. Språkleg er det litt forvirrande med måten han vekslar mellom fortid og historisk notid på, men det er venteleg gjort for å skape variasjon i forteljinga. Det er uansett god framdrift, og kombinasjonen mellom å gå inn i einskilde lagnader og risse opp meir strukturelle fakta, fungerer godt.

Møhlenpris

Det er interessant å bli presentert for desse person­ane. Somme av dei er folk som elles er kjende som heltar, til ­dømes Peter Wessel Torden­skiold. Vi får òg vite litt om kva han dreiv med, Jørgen Thormølen, som i dag har ein eigen bydel i Bergen kalla opp etter seg. Møhlenpris blei ein del av Bergen i 1877. Ifølgje Totland slo han seg opp på slavehandelen som byrja kring 1670.

Det er vondt, men viktig å få fram denne lite hyggelege delen av Noregs historie. Og så, til slutt, når vi trur at enden er god og Totland fortel om at ikkje berre slavefrakta, men sjølve slaveriet er vedteke avvikla på 1800-talet, blar vi om og får dagens slaveri i fleisen. Vi møter eit par unge kvinner frå Baltikum, som blir lokka til Noreg med løfte om ei framtid og jobb, men som endar i moderne slaveri som tvangsprostituerte.

Dette er ei sterk avslutning på ei viktig bok. Vi kan ikkje berre sitje og grøsse over kor fæle og barbariske dei var før i tida. Kampen for menneskeverd går framleis føre seg på fleire ulike arenaer.

Marianne Lystrup

1

1