Inspirert debut

Albumet kan karakteriseres som platesamlerrock, men uten alle de negative assosiasjonene som kanskje følger med en slik merkelapp.

Etter å ha hørt gjennom en del nye norske pop- og rockeutgivelser de siste ukene, har jeg inntrykk av at mye dreier seg om utstudert form om dagen. Det trenger verken være positivt eller negativt, men det er jo pussig når man tar seg i å like arrangementer eller aspekter ved produksjonen, samtidig som man er ganske uberørt av selve ideene bak verket. Burde ikke det andre følge av det ene, eller hva man skal si?

Bodøværing

Derfor var det en glede å oppdage den litt bortgjemte og nøkternt titulerte debutplaten til Jako Vidal, som er artistnavnet til bodøværingen Martin Smådal Larsen. Den er for så vidt også full av interessante soniske elementer og detaljer, men oppleves først og fremst som sanger angrepet med fri spilleglede av en tradisjonell rockebandbesetning.

Gitarene er badet i klang, strengene klirrer, og allerede åpningssporet «Morning Girl» gir anledning til å huske hvor deilig det er med sprø gitarer som sjangler ustøtt avgårde. Det er noe ved Vidals formidling og popsensibilitet som av og til sender tankene i retning av den grovt underkjente britiske singer-songwriteren Epic Soundtracks – spesielt i de mest pianodrevne sangene.

God stemning

Bandet nevner selv blant annet Scott Walker og Carole King som referanser, men det må sies at det i så fall er pakket mye stor og drømmende indiegitar rundt disse klassiske trådene. Albumet kan karakteriseres som platesamlerrock, men uten alle de negative assosiasjonene som kanskje følger med en slik merkelapp. Det høres ut som om denne gjengen er sjenerøse med platene sine og ikke vil lage dårlig stemning om du skulle være uheldig og lage en brett i coveret på festen.

Platen er på mange vis en typisk debut: Alle sporene er ikke like sterke, noen steder forsvinner låtfokuset. Men alt i alt er dette en inspirert og god start for Jako Vidal, eksemplifisert for eksempel gjennom singlene «Always Blue» og «Oh Baby».

Ole Johannes Åleskjær

Ole Johannes Åleskjær

1