Fabelaktig fyrverkeri av en fortelling

Den polske Nobelprisvinneren i litteratur leverer en roman der naturen får sin hevn over menneskene i en intelligent og velskrevet kritikk av det moderne Vesten.

Før plogen din over de dødes knokler er et fabelaktig fyrverkeri av en fortelling. Her blir kvinnens kropp og erfaringer en kamparena for å ta fortolkningsmakten om virkeligheten tilbake fra den mektige mannen. Tokarczuks prosa utvider grensen mellom natur og kultur, mellom det hinsidige og virkeligheten, mellom biologi og astrologi og ikke minst utvisker hun grensen mellom dyr og mennesker.

Det durer en dyster undertone gjennom hele romanen, som jeg tror vi må kalle en fabel, med elementer fra tragedien, komedien og thrilleren. Valget av fabel som grunnfortelling åpner opp for både belærende og underholdende elementer, men også refs.

Et mordmysterium

Læreren og eneboeren Janina Duszejkos eksistens i en liten polsk landsby er romanens omdreiningspunkt. Janina bor på et avsidesliggende platå på grensen mellom Polen og Tsjekkia. Fra sitt beskjedne husvære dyrker hun sin interesse for astrologi, for ved å spekulere på himmellegemenes plasseringer og forbindelser med jorden, kan hun se skjulte forbindelser mellom alt i kosmos. Dagene hennes går med til å oversette Blake og å være en slags vaktmester for alle feriehusene i nærmiljøet.

Plutselig rammes landsbyen av en rekke groteske dødsfall, og alle de døde er menn som var medlemmer i den lokale jaktklubben. Kan dyrene kanskje ha noe med dødsfallene å gjøre? Har naturen tatt hevn på snikskytterne i den lille landsbyen?

LES MER: Nobels litteraturpris går ikkje til gode menneske. Han går til gode forfattarar.

Profetinne

Tokarczuk har gitt Janina en vokterrolle som inspisient av omegnens mange feriehus. Men denne romanen kan også forstås som en allegori, en historie om den lille bygda (er det et bilde på Polen?) som blir irettesatt av den kreative og årvåkne astrologen (er det kunstneren Tokarczuk?). Janina er den som avslører korrupsjon og snikjakt. Hun er den som avkler maktmennenes borgerlige fasade og gjennomkorrupte natur. Hun er den som ser dyrene som verdifulle skapninger som må vernes fra mannens vold. Ja, i romanen er Janina en slags profetinne fra de dype skoger. Hun mener menneskeheten har gått seg vill i galopperende havesyke, pengetrang og maktbegjær, der naturen kun sees som en ressurs som kan tømmes for verdi.

Derfor forkynner hun et enkelt budskap: Vi må tilbake til naturen. Det eneste vi trenger å lære, kan vi lære av dyrene, urtene, stjernene og billene. Men for bygdas maktmenn er Janina et enormt uromoment, og Tokarczuk lykkes med å skape lattervekkende scener når maktens menn og astrologen barker sammen.

Rådyrenes hevn

Som i fabelen og myten bærer dyrene på en dypere mening enn kun å være råvarer for å behage den menneskelige gane. I Tokarczuks verden er rådyrene kapable til hevnmord og utspekulerte komplott. De er mer intelligente enn de fordrukne autoritetspersonene i bygda. Og Janina mener hun kan forvente mer av en hare eller en rev enn den forfyllete lensmannen og den korrupte presten. Gjenferd i kjelleren hennes og stjernene på himmelen gir Janina langt bedre koordinater å navigere livet sitt etter enn kirkens moral og lovens lange arm.

Tokarczuk har gitt Janina eventyrlig-mytiske trekk fra både tussene, heksene og profetene. Hun er som et underjordisk vesen som henter sin urkraft både fra den nære naturen rundt seg og fra de fjerneste galakser i verdensrommet. Tokarczuk har da også gitt denne kvinnen en hudsykdom, som gjør at hun ikke tåler sollys: «De er skapt for å bo under jorden» sier hudlegen til henne, så sart hud har hun.

LEST DENNE? Prisvinner langet ut mot Peter Handke

Politisk Polen

Romanen er svært underholdende, og vekslingen mellom den melankolske natur–nostalgien til Janina og skildringen av de groteske mordene kaster av seg uendelig med mening, i mange retninger. Som eventyret eller fabelen rommer også Før plogen din over de dødes knokler moralistisk og satirisk sprengkraft, utover den romantekniske perfeksjonen forfatteren briljerer med: Tokarczuks anarkistiske roman kan leses rett inn i et politisk Polen som vikler seg stadig mer inn i en høyreekstrem maskulinitet som dyrker vold og ødeleggelse.

Tragikomisk og eksistensiell

Det er også fullt mulig å tolke romanen som en kommentar til klodens kritiske tilstand. Tokarczuks hovedperson rommer en krass kritikk av det vestlige forbrukermennesket som forstår seg selv som et midtpunkt i universet. I Janinas evangelium har tistlene og billene egenverdi.

I tillegg skriver Tokarczuk oppsiktsvekkende godt om menneskets irrganger, om tilsynelatende uvesentligheter, om nyanser i menneskets ansikt, om kroppsspråk, om landsbyens utstøtte. Hun setter ingen diagnose på samtiden vår i denne romanen, men viser hvordan kunsten kan kryste ut sykdomstegnene i tiden på en tragikomisk måte, med stor eksistensiell dybde og samfunnskritisk brodd.

---

Bok: Roman

• Før plogen din over de dødes knokler