Bøker

Avstanden oss mennesker i mellom

Line Madsen Simenstad debuterer med treffende noveller om hvor vanskelig det kan være å forholde seg til både egen og andres erfaring av å være aleine.

Det finnes mange metaforer for avstanden mellom mennesker. Hver og en av oss er en øde øy, kan vi finne på å si, og vi har alle hver vår grind som hegner om vårt innerste vesen. Lenger kommer vi ikke i møte med hverandre. Kanskje kan det være godt at vi får ha vårt innerste i fred, men hos debutant Line Madsen Simenstad er denne avstanden heller vond. Den siste setninga i Dronning Maud Land lyder: «Kan du ikke slippe meg inn?». Strevet, ensomheta og til og med umuligheta som ligger i å ville være nær andre, er et gjennomgangstema i de fem solide novellene. Men, som spørsmålet viser, bærer Simenstads mennesker også et ønske om å overkomme denne avstanden.

Såre relasjoner

Det er mye personene i Simenstads noveller
ikke snakker sammen om. I ei nær og rørende skildring av to søstre et par sommerdager vil store­søstera på atten lære lillesøstera på femten «alt om kjærligheten». Storesøster viser omsorg for lillesøster, snakker som om hun har peiling og livet i orden, men lillesøster oppdager at søstera går på antidepressiva. Hun reagerer med å bli sjalu på søstera fordi hun har ei hemmelighet og et liv hun ikke kjenner til.

Heller ikke i åpningsnovella makter personene å stikke hull på hverandres livshemmeligheter. Ei lett alkoholisert datter sitter ved farens dødsleie, men i denne unntakssituasjonen klarer ikke de to å snakke seg nærmere hverandre. Eller er det det at de ikke vil? Simenstad skriver: «Jeg hadde tenkt at døden gir tyngde. Far sier de samme tingene, bare saktere.» Det kan ligge mye omsorg og nærhet i dagligdags samtale, i bare det å være sammen, men i novella er følelsen av å komme til kort sterkere.

Simenstad skildrer godt disse såre relasjonene. Det vonde i dem er ikke noe ekstraordinært, men heller ei vanlig underliggende uro eller ensomhet som følger av den grunnleggende menneskelige erfaringa av å være sitt eget vesen, adskilt fra andre, men samtidig i interaksjon med andre, som også er sine egne vesener. Vi er alle aleine.

Desperat aleinemor

I den vonde tittelnovella strever ei aleinemor med ansvaret for sønnen sin. Hun blir lett utålmodig og brå, har lite penger, og kjenner på ei stor avmakt i rolla som forelder. Hun vil være god mot sønnen, men klarer ikke alltid å like ham: «Det er noe i ham som er helt fremmed, som ikke hører til her, og det skremmer henne.» For å glatte over alt som ikke fungerer, hegner hun om livet deres, som i all hovedsak bare rommer de to. Hun og sønnen kaller leiligheta de bor i for «Dronning Maud Land», og sammen trekker de seg unna i sin egen hemmelige virkelighet.

Treffende situasjoner

Språket i Simenstads debut er nøkternt, men ofte påfallende treffende. Situasjonene novellene rommer er godt utvalgt og klart tenkt, de makter å skildre presist ei menneskelig sårhet, uten å bli verken sentimentale eller sære. Fortellerstemmen i den fjerde novella skal tilhøre en sekstenåring, noe jeg ikke opplever som helt troverdig. Muligens er både den novella og noen av de andre et par hakk for eksplisitte i det å uttrykke uroa i den menneskelige aleineheta, men dette blir pirk. I sum står novellene fram med ei sår klarhet og språklig presisjon. Jeg fryder meg over hvor godt novellene sitter, og blir berørt mens jeg leser.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Bøker