Heisen opp i første

Første utgivelse fra Chicago-kollektivet Resavoir byr på låta «Escalator» i to ulike versioner, en demoversjon på knappe tre minutter og en liveversjon på over 10 fra gjengens første konsert i hjembyen. Det fem personer store bandet står under ledelse av komponisten og trompetisten Will Miller, som også har gjort blåserarbeid for andre Chicago-artister, slik som for eksempel Chance The Rapper.

Debuten låter umiskjennelig Chicago med en gang: fritt, varmt og groovy, i en blanding av tradisjon og moderne elektronikk. Spesielt i den lange live-versjonen får instrumentalistene muligheten til å «strekke litt på bena» i utvidede og byggende solopartier i en miks av komponerte og improviserte partier. I tillegg til Miller selv, viser saksofonisten Irvin Pierce og den scattende/syngende keyboardisten Akenya Seymour seg fram på toppen av en livlig rytmeseksjon. Gode vibber.

LES MER: Er det ikke ­typisk at noen av tidas hippeste navn, både nasjonalt og ­internasjonalt, utgis av en nøktern type fra Flekkefjord?

Underspilt blues

Jeg hørte en gang en trommeslager fortelle en historie fra en innspilling med en eldre, både legendarisk og eksentrisk musiker. På plata skulle denne musikeren samarbeide med et band bestående av yngre folk. Nevnte trommeslager greide ikke å stoppe å le da han gjengav hvordan den eldre stjerna, helt uten introduksjon og som det første møte, hadde gått rett på en av musikerne og spurt «Do you know the bluuues?», hvorpå den påtrufne perpleks og lett skremt ristet på hodet og fikk fram et «Eh…, no».

Den amerikanske låtskriveren, gitaristen, og sangeren J, J. Cale (som ikke har noen forbindelse til nevnte anekdote) døde i 2013. I slutten av april utgis det første posthume albumet med uutgitt musikk fra arkivene hans, kalt Stay Around. Det er enken etter Cale, musikeren Christine Lakeland Cale, som sammen med manager og venn Mike Kappus står bak utvalget, og materialet spenner over flere tiår med innspillinger. Allerede nå er en låt, «Chasing You», tilgjengelig.

I hvert fall i min egen vennekrets har jeg inntrykk av at blues i aller reneste rocketapning kan være det punktet der folk trekker sin egen smaksgrense, uansett hvor mye bluesen måtte ligge til grunn i andre sjangeruttrykk ellers. Den nyutgitte «Chasing You» følger i så måte akkordskjemaet til en streit 12-takts-rull, men det er sider ved Cales underspilte og smakfulle variant av sjangeren som skulle kunne appellere også til de mest bluesredde av oss der ute. I alle fall så lenge man kan være åpen for enkel, tradisjonsorientert og veldig amerikansk musikk. De som alt befinner seg innafor, vil sikkert også allerede vite å verdsette Cale som en som gjør sin egen versjon av sjangeren, med fint gitarspill og myk sang.

LES MER: Åleskjær anbefaler Joseph Jarman og Jazznytt.