Glatte og glade provokasjoner 

ANMELDELSE: Hans Dahls bondepiker ble latterliggjort av kunsteliten, men var elsket av keisere. Bildene hans gir en annerledes inngang til norsk kunsthistorie.  

TI-HI: Hans Dahls Bak seilet maner frem vestlandsnaturen i alle sin prakt, og, selvsagt en søt bondejente i bunad, med rive. Her får vi muligens også konturene av et aldri så lite trekantdrama. Bildet ble kjøpt av keiser Wilhelm 1.
Publisert

Klokken er 11 den første dagen i juli, og på Blaafarveværket er det allerede stort oppmøte. Folk, de fleste i det øvre alderssjiktet, skal se sommerens Hans Dahl-utstilling. 

Først av alt: Blaafarveværket gjør smart i å vie denne i våre dager relativt lite omtalte kunstneren oppmerksomhet. Faktisk er dette første gangen en norsk museumsutstilling tar ham for seg i bredden. Hans Dahl (1849–1937) levde omtrent samtidig med Edvard Munch, men har lite av den moderne nerven som har gjort Munch så kjent – og anerkjent. 

Tvert imot malte han underlig i utakt med sin egen tid. Han hang fast i nasjonalromantikken, han idylliserte og var opptatt av at bildene skulle «bli forstått» og behage publikum. 

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP