Behandler de store spørsmålene på dempet vis

Ved å zoome inn på en fremtidsfamilie og deres eksistensielle sorg idet en robot forsvinner fra dem, inviterer «After Yang» til refleksjon over livets største spørsmål.

Vi er i fremtiden, der vi i løpet av to korte scener stifter bekjentskap med en familie på fire. Over natten, på nesten spektakulært udramatisk vis, har de blitt tre. Eldstebroren Yang er livløs, og det skal i tillegg vise seg at han var et ekte menneske. Den sympatiske storebroren var en biologisk robot som har fungert som kulturell mentor og selskap for den kinesisk-adopterte datteren.

Faren Jake (Colin Farrell) forsøker å få Yang reparert, men støter på hindringer. Har de riktige garantipapirer? Hvem var det som solgte ham først? Og hva rommer egentlig programvaren inne i ham?

Kjærlighet og forbrukerrettigheter

Til tross for den fantastiske settingen og den poetiske tonen, sneier altså After Yang innom forbrukerrettigheter og etter hvert digitalt personvern. Avdekking av Yangs minner og funksjoner åpner mange problemstillinger? Er han utstyrt med spionvare? Og enda viktigere: Hvordan ser tilværelsen ut fra Yangs ståsted? Rommer roboten menneskelige egenskaper, evner til løgn og kjærlighet?

Spørsmålet om hvorvidt teknologiskapte roboter, androider og for den saks skyld operativsystem er utstyrt med bevissthet og/eller humant følelsesliv, behandles i noen av de mest minneverdige kapitlene i filmhistorien: 2001: En romodyssé (1969), Blade Runner (1982) og The Matrix (1999). Og er ikke den mest menneskelige og følsomme rollefiguren i de originale Star Wars-filmene en godslig robot?

Men samtlige eksempler er høystemte epos på høyt budsjett, blottet for hverdagsliv og situasjoner en kan kjenne seg igjen i. Med sin prioritering av en vanlig familie med ditto mennesker, minner After Yang mer om mesterverket Her fra 2013, der en vanlig, ensom sliter forelsker seg i et dataprogram som etter hvert utvikler bevissthet.

På uanstrengt, zen-aktig vis håndterer den de store temaene i tilværelsen: sorg, ensomhet, savn, kjærlighet og tilhørighet

—  Einar Aarvig
.

Uro i harmoniske interiører

Vi får ingen inngående forklaring av filmens univers, av hvordan denne fremtiden har oppstått og hvordan den arter seg globalt. Vi blir i stedet tatt rett inn i stadig mer hudløse familiesituasjoner – strukturene rundt forklares i små drypp. Dermed konsentrerer vi oss minst like mye om det lille familiedramaet som over undringen over hvordan denne fremmedartede fremtiden påvirker valgene og følelsene til hovedpersonene.

Filmens nåtid er plaget av en annen type uro enn dagens tidsklemmer og angst for å rekke alt. Det finnes ingen skjermer, og alle interiører er harmonisk komponerte.

---

Drama/sci-fi

After Yang

Regi: Kogonada

Med: Colin Farrell, Jodie Turner-Smith, Malea Emma Tjandrawidjaja, Justin H. Min, Sarita

Premiere fredag 28. oktober

---

.

Detektivhistorie

Alt blir formidlet med ro og forståelse, blottet for spenningsscener og dramatikk – som i denne sammenhengen ville blitt oppfattet som både overflødige og overflatiske. Fargene er varme og lyddesignet gjennomtenkt – undrende musikk blandes med lavmælte dialoger og fuglesang eller regn. Samtidig besørges fremdriften av en besnærende detektivhistorie – jakten på Yangs indre liv, erfaringer og vurderinger skaper engasjement og en tilgjengelig form.

Og – som i sjangerens største filmer – er After Yang rik på fascinert forbauselse. På uanstrengt, zen-aktig vis håndterer den de store temaene i tilværelsen: sorg, ensomhet, savn, kjærlighet og tilhørighet.

Og de sentrale spørsmålene: Finnes det en hinsidighet – en tilværelse utenfor vår egen? Hva er en familie og hva slags funksjon skal den ha? Og hva er et menneske? Svarene er overlatt publikum, og nettopp i denne undringen ligger filmens verdi.

1

1