Med latteren i halsen
«Kakefabrikken» slår et slag for at man kan tulle med alt – også islam. Det blir både mørkt og morsomt teater.
ANGST: – Dramatiker Christian Lollike kombinerer angsten for å bli tykk, med angsten for muslimer, og gjør «Kakefabrikken» til et symbol på to store angstfremkallende temaer i vår tid, skriver Vårt Lands anmelder.
Øyvind Eide
«Kakefabrikken» høres umiddelbart ut som et stykke myntet på de små. Men bak den barnlig klingende tittelen står dansk teaters «enfant terrible». Christian Lollike er kjent for å være kontroversiell. En dramatiker som ikke går av veien for å trampe lukt inn i det politisk ukorrekte. Med «Kakefabrikken» baker han mørke undertoner inn i røren av alt som utspiller seg på scenen – og skaper med det en farse.
Handlingen utspiller seg på en kakefabrikk på randen av konkurs. Men en nyansatt kvinne i nikab har oppskriften på en slankekake helt uten sukker, smør eller olje. Kan hun redde fabrikken? Lollike kombinerer angsten for å bli tykk, med angsten for muslimer, og gjør kakefabrikken til et symbol på to store angstfremkallende temaer i vår tid.
Stort spill