«The Hand of God» skildrer et Napoli da Maradona endevendte til byen
Netflix skal ha ros for å slippe til visjonære filmskapere. Men «The Hand of God» får ikke ballen i mål.
RETNINGSLØS: Filippo Scotti, Teresa Saponangelo og Toni Servillo spiller hovedrollene i «The Hand of God», der strømmekjempen Netflix tilsynelatende har gitt filmskaper Paolo Sorrento frie tøyler. Det kunne gått bedre, mener vår anmelder, som kaller filmen både overflatisk og trettende.
Gianni Fiorito
Når Netflix får stadig større dominans over både produksjonen og konsumet av levende bilder, er det lett å tenke seg en tendens mot ensretting: At markedsundersøkelser og algoritmer er egnet til å gi publikum mer av det de allerede liker (krim, historiske serier, superheltfilmer, videreføringer av merkevarer) og at den frie filmkunsten er truet.
Så enkelt er det heldigvis ikke. Med The Hand of God har strømmekjempen gitt filmskaperen Paolo Sorrento det som virker som frie tøyler. Den 51-årige italieneren vant Oscar for beste internasjonale film med Den store skjønnheten i 2014 og er kjent for en oppskrudd og overdådig stil, som verken skyr det guddommelige, det sanselige eller det profane.
Uklar fremdrift
Bestill abonnement her
KJØP