Anmeldelser

Torgeir Waldemar vrenger gitaren og skrur opp lyden

Artisten tar det ikke like rolig som på debutalbumet, men No Offending Borders lodder like dypt.

At mannen fra Ramnes utenfor Tønsberg er inspirert av Townes Van Zandt, synes og høres lang vei. Både debut-EP-en, Take Me Home (2012), og albumet Across The Universe (kåret til det tredje beste albumet gitt ut i 2014 av Vårt Land), bar tydelig preg av den samfunnsbevisste texaneren, og hans røtter i blues og country.

LES MER: Musikk som utfordrer likegyldigheten

Laurel Canyon-aktig

På det nye albumet, No Offending Borders, beholder Torgeir Waldemar den mørke, rufsete og sosialt og politisk engasjerte klagesangen til Van Zandt. Samtidig har han også en annen, og eldre, klage- og trøstetradisjon i bånn: Tidlig amerikansk blues og negro spirituals.

Når dette treffer en mer moderne og elektrisk rockevariant av dette fra sent 1960 og tidlig 1970-tall, blir det så betegende styggvakkert som på «Summer In Toulouse». Her har Waldemar vendt i hvert fall det ene øret mot Laurel Canyon i Los Angels, slik stedet hørtes ut fra midten av 1960-tallet og noen år fremover, da det var en smeltedigel for nyskapende country-folk-rocke. Musikk som ble laget og fremført av blant andre The Byrds, Joni Mitchel, Jackson Browne, Buffalo Springfield og The Eagles. Musikk som sitter i både gitarstrenger og stemmebånd hos Torgeir Waldemar, med dens lyd og atmosfæren som varsler om verdens, og artistenes egen, uro.

En karaktertrekk også Bob Dylan hadde, der han satt i New York, 450 mil unna Grand Canyon-gjengen, og skrev sine rocka protestviser. Det kunne høres i musikken deres at mye stod på spill.

Åpningslåten «Falling Rain», skrevet av Link Wray (for øvrig den eneste låten ikke Waldemar selv har signert), åpner stille og fredelig, med et klagende munnspill. På «Sylvia (Southern People)» og «Among the Low» går Waldemar mer intenst til verks, med vrengte gitarer og et massivt lydbilde. Førstnevnte låt ville passet perfekt på Eagles-albumet Desperado fra 1973. På «Among Low» går Waldemar også et yngre band, David Eugene Edwards' Sixteen Horsepowers, i næringen; med skranglete «oksespannrock» fra orgel, pedal steel, munnspill, mandolin og elektrisk og akustisk gitar.

LES MER: Country-gospel for ikke troende

Utfordringer

Torgeir Waldemar har gjennom mange år som rusomsorgsarbeider sett på nært hold hvilke utfordringer og påkjenninger livet kan påføre folk. Gjennom den intense tilstedeværelsen i hans musikalske formidling, ville det vært rart om han ikke også formidler sine egne nederlag og prøvelser. Det er ikke rart det er blitt en alvorstung plate.

«Among The Low» fremstår som en signaturlåt for albumets tema: «I hear thunder and I can feel the wind. I can feel angry faces in the eyes of men. I hear talking of people the whole world has gone insane. And all there is left is the falling rain».

Det er tekster om tap av nær familie og vennekrets, forhold som ryker og selvmord. Waldemar tar også opp situasjonen til flyktninger og andre vanskeligstilte. Mot slutten av nevnte «Among The Low», minner han likevel om at det finnes en lysning, et håp: «All I see Is the heaven above, and that's all I need to know».

LES MER: Rockens Johannes døperen

Svett og svalt

Torgeir Waldemar spiller på Rockefeller i Oslo 22. februar. Blir det bare halvparten så svett, svalt og kledelig skranglete, som under konserten hans i Tøyenparken på Øya i 2015, blir det heftig nok. Det er ikke uten grunn mannen har et utpreget livepreg også på innspillingene sine. Det er slik han fungerer best: Ujålet, umiddelbar, og fullstendig utilpasset i en strømlinjeformet musikkbransje.

LES OGSÅ: Tore Thomassen tar oss tilbake til virkeligheten

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser