Mellom pjokken og psykopaten

Flaskepost fra P er en alminnelig god thriller med «kristeliøse» villfarelser, en nevrotisk ateist og en sympatisk muslim som ingredienser.

Selv om norske Pål Sverre Hagen som forventet gjør en ekkel figur ut av den psykopatiske gjerningsmannen, stilles han noe i skyggen av det umake paret Nikolaj Lie Kaas som Carl Mørk og Fares Fares som politikollegaen Assad.
Selv om norske Pål Sverre Hagen som forventet gjør en ekkel figur ut av den psykopatiske gjerningsmannen, stilles han noe i skyggen av det umake paret Nikolaj Lie Kaas som Carl Mørk og Fares Fares som politikollegaen Assad.
###
Publisert Sist oppdatert

Jylland er langt fra København. Det er vanskelig for oss å se det, men våre naboer har også et utkantdanmark. Da Jussi Adler-Olsen skulle plassere sin «Moderkirke», en sekterisk menighet som dyrker matriarkatet og holder sine medlemmer i svært stramme tøyler, valgte han Jylland. På den nordjyske kyst har man helt opp i våre dager kunnet finne møtetelt satt opp for å samle mennesker til vekkelse og omvendelse.

Syke sinn

Mye i regissør Hans Petter Molands thriller handler om uoverstigelige avstander mellom mennesker. Vurdert som det eksistensielle drama filmen på et vis utgir seg for å være, skurrer det. Gapet er ikke først og fremst å finne mellom det sekulære Danmark og det sekteriske miljøet forfatteren bruker som en setting. Heller ikke i den varmt skildrede gnisningen mellom den nerveslitte ateisten Carl Mørk (Nikolaj Lie Kaas) og hans politikollega, muslimen Assad (Fares Fares). Historiens egentlige motpoler er det ganske alminnelige og det syke sinn. Slaget står mellom pjokken og psykopaten om du vil. At en mor vansirer sin datter mens broren ser på, er, så vidt jeg forstår, ensbetydende med psykiatri og rettslig forvaring.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP