Tilbake til litteraturen
Erlend Loes roman Slutten på verden slik vi kjenner den
er storartet humor med litt alvor i seg.
Erlend Loe lar romanpersonen Andreas Doppler vende tilbake til byen på «hamsunsk» manér,
skriver vår anmelder.
Fredrik Arff
For atten år siden skremte bildene fra Sweetwater meg. Filmen om en verden i oppløsning der menneskene kjemper for å overleve, festet seg ikonisk og marerittfremkallende i bevisstheten. Alle kjenner vi på frykten for at verden slik vi kjenner den, opphører. Når endetidssnakket surrer i mediene som evig durende bakgrunnsstøy, søker vi strategier for å overleve, sikre oss og forberede oss.
Ro i sjelen
Å oppsøke naturen er en måte å finne ro i sjelen og fornyet livsmening på. Det er mange Lars Monsen-er rundt omkring som tjener til livets opphold på å guide oss til mer ekte livsmåter i villmarken. Andreas Doppler har levd i skogen med en elg som sin nærmeste siden han falt av sykkelen i 2004 og stakk av fra familien i romanen Doppler. Gjennom to romaner har vi fulgt skoggangsmannens vandring. Nå vender han på hamsunsk maner «tilbake til byen som få forlater uten å ha fått merker av den». Med et nikk til Goethes dannelsesroman om Wilhelm Meister, innser Doppler at «vandreårene er over», og gjenerobrer med imponerende innsats plassen i ektesengen. Han fascinerer familien og venner med å fortelle historier fra tiden i skogen som er mer sanne i fantasien enn i virkeligheten.