Mens Napoleonskrigene herjet over Europa, var komponistene i ferd med å løsrive seg fra de klassiske formene – for å hylle natur og uttrykke følelser – det vi i dag kaller romantikken.
Sonater
Hornist Steinar Granmo Nilsen og pianist Kristin Fossheim har tatt for seg tre hornsonater fra det første tiåret på 1800-tallet.
Virtuost
Ferdinand Ries kom i skyggen av Beethoven, og ble til og med beskyldt for å kopiere den store mesteren. Han var en virtuos pianist, og en del av klaververkene hans spilles fortsatt, kammermusikken er mer sjelden vare.
Franz Danzi og Nikolaus von Krufft er mindre kjente størrelser i musikkhistorien, men begge har etterlatt seg en god del kammermusikk.
Kunst og musikk
Felles for dem er at de levde i en overgangsperiode, der de klassiske formgrepene ble utfordret. Kunsten og musikken ble sterkere knyttet til individet, musikken ble mer selvstendig og komponisten ble personlig «ansvarliggjort» for det musikalske uttrykket.
Målet for all kunst
Musikkens status økte og filosofen Arthur Schopenhauer sa det slik: «Musikk er altomfattende, hele verden er gjentatt og uttrykt i den.
LES OGSÅ: Vil gjøre musikken råere
Den er den mest høyverdige av alle kunstarter, å bli som den må være målet for all kunst.»
Kontraster
Naturhornet ble nesten et ikonisk instrument for perioden. Det stod for jakt, natur, festlige anledninger og kunne både skjønnmale og kontrastere naturopplevelser.
Det er noe kontant og direkte i uttrykket til både naturhorn og hammerklaver. Klarhet og distinkt tilstedeværelse møter deg på denne innspillingen, og lyden fra 2L-innspillingen er som vanlig tiltalende og krystallklar, enten du vil spille den gjennom to kanaler – eller i 5-kanals Bluray.
Levende
Steinar Granmo Nilsen og Kristin Fossheim er ledig samstemt – og formidler musikken med frodig vitalitet – som seg hør og bør overfor et tidligromantisk uttrykk.
LES ANMELDELSEN AV PIANIST DANIIL TRIFONOV: «Jeg har aldri opplevd noe lignende»
Granmo Nilsen demonstrerer til fulle hva et ventilløst naturhorn kan by på av klangmuligheter og musikalsk sanselighet.