Homofil oppvåkning

Det er politisk korrekt å lage enda en film om prosessen det kan være å innse at en er homofil. Men det korrekte kan aldri garantere for kvaliteten på filmen, for så veldig bra er ikke Sommerstorm.

Sjalusi. Hovedinnvendingen er at det skorter på troverdigheten. Ungguttene Tobi og Achim er bestevenner, men Tobi er hemmelig forelsket i Achim. Sammen drar de på treningsleir med rolaget, og der blir Achim kjæreste med den sjenerte Sandra. Tobi går igjennom all verdens kvaler og sjalusi når Sandra opptar Achim mer enn ham. I desperasjon prøver han til og med å bli sammen med Sandras bestevenninne, Anke, for å være mer med kompisen.
Så langt, greit nok. Men så viser det seg at ett konkurrerende rolag er et lag kun bestående av homofile gutter. Tobi møter endelig sine "egne" og etter noen ganske klisjèfulle forviklinger blir alle glade og får seg kjærester til slutt. Alle unntatt den forsmådde Anke, men hun smiler med.

Homofobi. Ikke et sekund tror jeg at dette er virkeligheten for mange homofile. Jeg ville heller vært mer tilstede i Tobis smerte, for det er der empatien til oss heterofile kan vekkes. I denne filmen blir det mer synd på den homofobe lagkompisen til Tobi. Han blir dasket på rumpen, tvangskysset og utsatt for flere ydmykelser fra det homofile roteamet. Dette skal publikum le av, dumme homofoben. liksom. Men jeg lurer på hvor morsomt det hadde vært hvis en jente hadde blitt utsatt for samme behandling av et gutteteam? Nei, denne filmen kan ikke måle seg med svenske Fucking Åmål.

1

1