Film

Andreasprisen til film om flyvende flyktning

Et originalt, ambisiøst og eksistensielt verk, sier juryen om årets Andreaspris-vinner, det tysk-ungarske flyktningdramaet Jupiters måne.

– Filmen utfordrer oss til å løfte blikket mot noe større enn vår egen hverdag, sier juryleder Alf Kjetil Walgermo om Jupiters måne.

Torsdag kveld ble det tysk-ungarske dramaet, regissert av Kornél Mundruczó, tildelt den økumensiske filmprisen Andreasprisen under filmfestivalen i Haugesund.

Kan fly

– Åpningen av filmen er en av de mest rystende scenene jeg har sett, sier tidligere Stavanger-biskop Erling Pettersen, som sitter i juryen for prisen.

Jupiters måne åpner med jakta på syriske flyktninger på grensa til Ungarn. Her blir en av flyktningene skutt. Og så skjer det et mirakel: Det viser seg at flyktningen kan fly. Når den ungarske legen dr. Stern oppdager dette, utnytter han den usedvanlige flyktningen for å tjene penger.

LES INTERVJU MED REGISSØREN: – Filmene mine er nær virkeligheten, men langt unna realismen

Skarp brodd

«Med den europeiske flyktningkrisen som dysterrealistisk bakteppe, forteller den en formsterk og mangefasettert historie om et menneskes møte med mirakelet», skriver juryen i sin begrunnelse.

– Jupiters måne har en veldig skarp politisk brodd mot flyktningpolitikken, sier jurymedlem Erling Pettersen.

Han forteller at legen gradvis endrer seg og innser at han må ta side med de svake, utsatte og forfulgte.

– Filmen tematiserer helt grunnleggende temaer i vår kristne tro, som å ofre seg sjøl for andre. I tillegg forholder den seg til spørsmålet om skyld. Selv om Jupiters måne ikke har en klar kristusfigur, tar filmen opp helt sentrale temaer i kristen tro, sier Pettersen.

LES OGSÅ: Andreasprisen til Agnus Dei

–  har en veldig skarp politisk brodd mot flyktningpolitikken, sier Erling Pettersen.

–  «Jupiters måne» har en veldig skarp politisk brodd mot flyktningpolitikken, sier Erling Pettersen. Foto: Fra filmen

Bibelske analogier

Alf Kjetil Walgermo mener filmen er original og dessuten åpen for mange tolkninger.

– Filmen har mange bibelske analogier uten at det er formulert så tydelig. Det gir et godt utgangspunkt for diskusjon om sentrale, eksistensielle temaer, sier Walgermo.

Erling Pettersen tror det vil bli diskusjoner om effektbruken i filmen.

– At den syriske flyktningen ved et mirakel kan fly, er ikke hovedpoenget. Det er kampen for menneskeverd og for et mer humant samfunn for flyktninger.

Dette er juryens begrunnelse:

«Årets prisvinner er et originalt, ambisiøst og eksistensielt verk. Med den europeiske flyktningkrisen som dysterrealistiskbakteppe, forteller den en formsterk og mangefasettert historie om et menneskes møte med mirakelet. At mirakelet kommer som en flyktning, er et uttrykk både for en sterk samfunnsaktualitet og for en grunnleggende visjon i filmen: Den utfordrer oss til å løfte blikket mot noe større enn vår egen horisontale hverdag. Filmen tematiserer skyld og offer, og de bibelske undertonene er mange i en filmfortelling som gradvis og med en rekke nyanser lar underet få en virkning i hovedpersonens liv.

Andreasprisen for 2017 går til den tysk-ungarske filmen Jupiters måne (2017), regissert av Kornél Mundruczó

Distributør i Norge er Tour de Force.»

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Film