Trekker undervisningsopplegg om Israel-Palestina

SKOLE: Forskerne kritiserer hverandre for å være unyanserte i sin fremstilling av Israel-Palestina-konflikten. – Opphøyer den palestinske erfaringen til noe helt særegent, mener Torkel Brekke.

Torkel Brekke, Jørgen Jensehaugen og Kjersti G. Berg
FORSKERE: Torkel Brekke, Jørgen Jensehaugen og Kjersti G. Berg har bidratt til undervisningsopplegget til videregående elever. Nå blir det endret etter sterk uenighet.
Publisert Sist oppdatert

Et undervisningsopplegg fra HL-senteret skulle gi videregående elever innblikk i konflikten i Israel og Palestina ved å vise frem ulike perspektiver. Etter at to av forskerne reagerte på hvordan opplegget er lagt opp, endrer nå HL-senteret på undervisningsopplegget.

Beskyldninger om trivialisering

– Man kan beskrive det som et israelsk nasjonalistisk perspektiv. Det blir vanskelig å forstå hvordan en 15-åring skal kunne navigere i disse ulike framstillingene, sa Kjersti Berg om Torkel Brekkes del av opplegget.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP