Kultur

Moren fikk sveve over fjorden

KUNST: Den ni meter høye «Moren» har landet utenfor Munchmuseet. Kunstner Tracey Emin håper skulpturen kan minne oss på personen som brakte oss inn i verden.

– Da mor døde holdt jeg i hendene hennes, ganske som i Munchs maleri, sier Tracey Emin.

Den britiske kunstneren er på plass i Oslo for å følge med på løftingen av den ni meter høye skulpturen hun har laget. «Moren», som den heter, ble torsdag ettermiddag løftet til Inger Munchs brygge, en utstikker bak Munchmuseet. Her sitter hun nå i en eng med ville blomster.

02.06.22 Oslo, Bjørvika. The Mother, av Tracey Emins, flyttes ved siden av Munch-museet

Til presseoppmøtet forteller Emin videre at hennes egen mor var bekymret for å forlate henne.

– Det gjorde meg trist. Nå tror jeg mamma ville vært stolt og glad. For jeg er ikke alene, er jeg? Jeg har kunsten min, sier Emin.

Tracey Emin har ingen barn selv, men har abortert to ganger. Abortene skapte hun kunst ut av. Alt hun lager er dypt personlig, ofte utleverende. I vinter stilte hun ut sengen sin på Munchmuseet, i en stor soloutstilling. «My bed», omgitt av tomme vodkaflasker, brukte kondomer og gamle sigaretter stod side om side med Munchs malerier. Kunstverket ble først stilt ut i Tate Gallery i London i 1999, og gjorde kunstnernavnet Tracey Emin kjent.

Verden trenger mødre

Kulturbyråd Omar S. Gamal (SV) er storfornøyd med de ni meter høye kunstverket som nå har landet i Oslo.

– Det blir et varmt og fint ikon. I den tida vi lever i, med mange gale menn rundt omkring i verden, så trenger vi flere gode og sterke mødre, sier Gamal til Vårt Land.

02.06.22 Oslo, Bjørvika. The Mother, av Tracey Emins, flyttes ved siden av Munch-museet

Han er ikke alene. Blant tilskuerne som har møtt opp på broen mellom Sukkerbiten og Sørenga møter vi Lena Engelsen. Hun er generalsekretær i Landsforeningen 1001 dager. Her jobber hun med sårbare kvinner, med fokus på mental helse under graviditet og etter fødsel.

Engelsen forteller at hun er veldig glad i både Tracey Emin og «Moren», og har fulgt nøye med på hele reisen til skulpturen.

– Tar vi vare på mødre, tar vi også vare på samfunnet. Det er mye symbolikk i det. Det kunne vært et abstrakt verk som kom hit, men det at vi velger en kvinne og mor synes jeg er veldig nydelig og spesielt, sier Engelsen.

– Hun ser jo kanskje ned på barna hun aldri fikk. Og Munch ser ned på henne. Nå er de sammen, og det synes jeg er så vakkert. Her skal de være til evig tid, legger hun til.

Forent i himmelen og på jorden

På Tjuvholmen, i andre enden av havnepromenaden langs Oslofjorden finner man tre hesteskulpturer som er fem meter høye. Faren til hestene, kunstner Tore Bjørn Skjølsvik, har tatt turen ned til Bjørvika for å se «Moren» bli løftet på plass. Han er positivt overrasket.

02.06.22 Oslo, Bjørvika. The Mother, av Tracey Emins, flyttes ved siden av Munch-museet

– Jeg var skeptisk, men jeg synes den er mye bedre enn hva jeg hadde trodd. Jeg er imponert over Emins figur, sier Skjølsvik.

Den norske kunstneren synes det er flott symbolikk i kunstverket.

– Edvard Munchs mor var en dypt religiøs kvinne. Hun sa til barna: «Nå skal jeg snart dø. Og da må dere oppføre dere sånn at vi møtes i himmelen».

Skjølsvik forteller at da Munch døde, ble brevet der moren hadde skrevet dette på funnet i innerlommen hans. Skjølsvik tror Tracey Emin har tenkt på dette når hun nå forener Munch og moren ved fjorden.

Munch-elskeren

Kunstneren Tracey Emin forteller selv at «Moren» er alles mor:

– Jeg ser meg selv i henne. Jeg ser moren min. Jeg håper Munch ser sin mor i henne. Jeg håper vi alle ser den personen som brakte oss inn i verden. Hun er en «gentlewoman». Akkurat nå er det det verden trenger, sier Emin.

02.06.22 Oslo, Bjørvika. The Mother, av Tracey Emins, flyttes ved siden av Munch-museet

Kunstverket vant en konkurranse om plassen utenfor Munch i 2018. Emin trodde ikke hun ville vinne.

– Den er figurativ og subjektiv. Jeg trodde de ville velge noe mer moderne. Men jeg tenkte at jeg like gjerne kunne prøve, fordi jeg elsker Munch så høyt, sier Emin.


Les mer om mer disse temaene:

Sofie Flydal

Sofie Kristine Flydal

Sofie Kristine Flydal er journalist i Vårt Lands kulturavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur