«Kan ordet omvende dem?», spør reklamen for den nye podkasten «Einar og Ole Martin leser Bibelen».
Den som holder ut, får se. For de to filosofene venter minst et år med bibellesing og innspillinger.
– Jeg sitter faktisk og forbereder meg akkurat nå ved å lese 1. mosebok, sier Ole Martin Moen.
Ujålete ideal
– Har du lyst til å komme med en liten teaser?
– La meg se på notatene … Hva skal man velge … Den tanken om at verden har en begynnelse er veldig interessant. Det skiller det semittiske verdensbildet fra andre. Og så er det den pulveriseringen av ansvar som skjer da Eva lar seg lure av slangen. Hun har jo ikke blitt fortalt at hun ikke skal spise av kunnskapens tre. Det har Gud sagt til Adam, og så sier han det videre. Eva spiser eplet, og gir det videre til Adam. Det er spennende å se hvordan de legger skylden på slangen og hverandre. Dette sier kanskje litt om hvilken måte vi har lyst til å lese på. Vi har ikke noe imot å lese «ansvarspulverisering» inn i det som står der.
– Hvordan fikk dere ideen til dette?
– Vi har kjent hverandre lenge, og diskutert mye. I vinter laget vi podkastepisoder om Håvamål og Voluspá, der vi så på filosofien og etikken i de gamle norrøne mytene. Det var kjempegøy. Så var det vel Einar som foreslo at vi skulle gå gjennom Bibelen. Og da er ikke poenget å kontekstualisere og brife med idéhistorie, men å ha en ujålete og velvillig samtale om det som står.
---
Einar og Ole Martin leser Bibelen
- Ny podkast der filosofene Ole Martin Moen og Einar Duenger Bøhn leser Bibelen og diskuterer den.
- Bøhn er professor ved Universitetet i Agder, og har blant annet gitt ut bøkene God and abstract objects og Meningen med livet.
- Moen er professor ved OsloMet, og har markert seg i debatter om blant annet transhumanisme, aktiv dødshjelp og dyrevelferd.
---
[ Postkast-gründer Wolfgang Wee konkurrerer med egen arbeidsgiver ]
– Bibelen er ikke så stor
– Noe dere gruer eller gleder dere til?
– Jeg gleder meg til å snakke om 1. mosebok, som er det vi begynner med. Der er det mye spennende med tanke på skapelsesmyter, synet på verden og tiden. Og mellom dette og Sodoma og Gomorra er det jo stappfullt med interessante ting. Jobs bok ser jeg også fram til. Så blir det ikke minst interessant når vi kommer til Det nye testamentet. Hva er denne metafysiske rollen til denne Kristus-figuren, hva er Jesus sin etikk, og hvordan forstås det at han døde for våre synder? Jeg forventer også å finne mange skjulte skatter, som jeg ikke har sett ved tidligere lesning.
– Dette blir litt som Birken, hvor motbakkene kommer først, i form av masse ættetavler, og deretter venter milevis av setninger. Er vi vitne til to filosofer i en midtlivskrise?
– Tja, jeg vet ikke, jeg. Når får man egentlig en midtlivskrise?
– Når man går Birken?
– Det kommer jeg ikke til å gjøre. Det kan jeg si sikkert. Men vi er nok begge kommet dit at vi har professoratene våre, ikke trenger å klatre mer på karrierestigen, og kan gjøre noe vi virkelig har lyst til. Så jeg føler ikke at jeg flykter fra noe – men det er det forresten ingen som innrømmer. Når det er sagt: Bibelen er ikke så stor.
– Det er verre å lese Dostojevskij?
– Ja, og Dostojevskij har jo Einar allerede laget podkast om.
Skal ikke lese som ateister
– Slik jeg leser reklamen for dette, øyner dere en viss mulighet for å bli frelst av prosjektet. Er det fordi dere tror at ordet kan slå ned ‘loddrett ovenfra’ slik Karl Barth påsto, eller fordi dere tror samtalene dere imellom kan få karakter av en åpenbaring?
– Jeg vet ikke. Det er ofte slik at jo tettere man kommer på noe, enten det er en tekst eller menneske, jo mer sympati får man, jo mer vil det gi mening. Det var Einar som sa at det kan hende at det vil skje, og man må jo alltid være åpen for å endre mening. Men det er nok en del synspunkter som jeg tviler på at jeg vil innta …
– Slik som?
– Kreasjonisme, at verden bare er 6.000 år. Dit tror jeg ikke vi kommer … Men vi skal ikke lese som ateister heller. Det er viktig å si. Jeg er utdannet religionslærer, og Einar er professor i religionsfilosofi. Vår innstilling er at vi lar argumentene og innsiktene lede hvor de enn måtte lede.
[ Erik Varden viser at munkelivet angår alle kristne ]
Vår innstilling er at vi lar argumentene og innsiktene lede hvor de enn måtte lede.
— Ole Martin Moen
– Teologene er opptatt av hvilke briller de leser Bibelen med. Hva med dere: Satser dere på en allegorisk, bokstavelig, tropologisk, anagogisk eller kanskje en feministisk lesestrategi?
– Vi har ikke lyst til å flotte oss med slike briller. Og vi skal heller ikke flotte oss med teologiske begreper. Vi skal lese Bibelen som den vi er, og hvis noe, så skal vi lese den som filosofi.