Varsko om barns lesevaner: – Gjør oss veldig bekymret

LESNING: Ikke bare barna, men også unge lesere dropper boka til fordel for lyd og bilde. - Lesevanene stuper, sier leseforsker Tove Stjern Frønes.

Et program som legger til støy på skjermen gjør det lettere for barn med store lese- og skrivevansker å lese og huske hva som står på skjermen, viser forskning fra Høgskulen på Vestlandet. Foto: Frank May / NTB
LESING: Barn og unge leser stadig mindre, og skjermbruken øker. – Samtidig er vi foreløpig ikke så bekymret for leseferdigheter. Men hva når det kommer en generasjon som verken blir lest for eller har gode lesevaner, spør leseforsker Tove Stjern Frønes.
Publisert Sist oppdatert

Allerede for fire år siden viste tall fra den internasjonale PISA-undersøkelsen at flere elever enn før ikke leser frivillig. Samtidig øker tida de bruker på å lese på skjerm. En større andel enn tidligere forteller at de ikke leser i det hele tatt, eller at de bare leser hvis de må. Dessuten er leseforståelsen dalende.

Fortsatt leser nordmenn mye. Vi leser flere e-bøker og lytter til flere lydbøker enn tidligere. Andelen som har brukt en strømmetjeneste til lydboklytting i 2019 økte med 9 prosentpoeng, til 16 prosent. Under pandemien har det vokst videre. Men tallene for unges mediebruk viser at spill og strømming av lyd og bilde tar det meste av tida.

Nøkkel til deltakelse

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP