Forlagene tar selvkritikk for manglende jødisk historiefremstilling

SKOLE: Norske jøder er skuffet over å se hva læreverk i historiefaget forteller om den jødiske minoriteten. Forlagene sier seg enig i kritikken, men viser til plassmangel. To av dem varsler likevel nye digitale læringsressurser om jødisk historie.

Portretter av Rachel Mizravi og Michael Griesman ved Bergstein (Synagoge) i Oslo.
OVERRASKER: Rachel Mizrachi reagerer på hvor lite som står om den jødiske minoriteten i skolebøkene. Hun forteller skoleelever ofte blir overrasket når de kommer til synagogen. – De forbinder jøder med noe fremmed og gammelt, sier hun.
Publisert Sist oppdatert

– Det bøkene ikke formidler, er at jødene har vært en minoritet i Europa i 2.000 år, konstaterer Michael Gritzman.

Vårt Land fortalte onsdag at historien til den jødiske minoriteten er nærmest fraværende i norsk historieundervisning. Avisen har gjennomgått de nye læreverkene i historiefaget i videregående. Og her nevnes jødene knapt i andre sammenhenger enn holocaust, forfølgelse og staten Israel. Undervisningsledere ved HL-senteret og de jødiske museene forteller samtidig at de har inntrykk av at norske skoleelever forbinder jøder med nettopp dette. De etterlyser nå at flere perspektiver får plass i undervisningen.

– En tynn kopp te

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP