Kultur

Lars Norén er død - hylles av norske forfattere

FORFATTER-IKON: Den svenske forfatteren, lyrikeren og dramatikeren Lars Norén er død. Han hylles av forfatter Geir Gulliksen, lyriker Steinar Opstad og teaterregissør Kjersti Horn.

Lars Norén, en av de mest spilte dramatikerne i verden, er død. Han ble 76 år gammel.

«Albert Bonniers Förlag har i dag fått den triste oppgaven av familien å kunngjøre at Lars Norén døde tirsdag 26. januar 2021 av komplikasjoner knyttet til covid-19», skriver forlaget i en pressemelding.

I fjor høst kom Noréns «Fragment II» ut på norsk. Les Vårt Lands anmeldelse her.

---

Lars Norén

  • Ble født i 1944 i Stockholm.
  • Norén debuterte i 1963 med diktsamlingen «Syrener, snø». Blant hans mest kjente verk er «Natten er dagens mor» fra 1982 og oppfølgeren «Kaos er nabo med Gud», i tillegg til «Demoner» og «Personkrets 3:1».
  • Hans tidligste dikt er skrevet som flytende bevissthetsstrømmer.
  • I tenårene ble fikk han behandling for en ungdomspsykose og erfaringene fra dette er blant motivene i de store dramaene som på 1990-tallet gjorde han bredt omtalt i mediene.
  • De selvbiografiske bøkene «En dramatikers dagbok (2015-2019)» ble mye omtalt for sine kontroversielle omtaler av blant annet kollegaer fra teaterverdenen.
  • Kilde: SVT & NTB

---

– En betydelig inspirasjonskilde for Knausgård

Det ble sagt at det var en ære å bli skjelt ut i dagbøkene hans, iallfall mye mer hedersfullt enn ikke å være nevnt

—  Steinar Opstad, lyriker

I nyere tid har Norén gjort seg særlig bemerket for hans fire bind av «En dramatikers dagbok», hvor han skriver direkte og ærlig om sitt dagligliv. Bøkene har skapt store overskrifter fordi den inneholder utleveringer om ekte personer i den svenske offentligheten. Første bind kom i 2008, siste i fjor høst, «En dramatikers dagbok - 2015-2019».

– Det ble sagt at det var en ære å bli skjelt ut i dagbøkene hans, iallfall mye mer hedersfullt enn ikke å være nevnt. Dagbøkene representerer også en dyptgående tenkning rundt hva livet, litteraturen og kunsten er, sier lyriker Steinar Opstad til Vårt Land.

I Norge er det han som har oversatt Noréns bind 1 og 2 av Fragment.

– I Dagbøkene løfter han det trivielle opp på et eksistensielt nivå, som ikke står tilbake for noe han skrev i dikts form tidlig i forfatterskapet, i dramatikken eller i romanene, sier Opstad, legger til:

– Det bør nevnes at Noréns Dagbøker - som er preget av det en kan kalle for «å-skrive-alt-ned-estetikk» - kom i forkant av Karl Ove Knausgårds «Min kamp», og nok må anses for å være en betydelig inspirasjonskilde. Slik sett, bare gjennom denne ene forfatteren, har Noréns dagbokskriving hatt en enorm innflytelse.

– Han er nesten som Munch

For meg er han den største dramatikeren Skandinavia har hatt i vår tid

—  Ellen Horn, husregissør ved Det norske teatret

– Hans tekster er et voldsomt humanistisk prosjekt. Han gir stemme til alle marginaliserte, forkrøplede mennesker som kjemper hver dag, og gir dem mot, sier Kjersti Horn, husregissør ved Det norske teatret.

Norén slo igjennom som dramatiker med stykket «Kaos er nabo med Gud» i 1982. Det er ett av to stykker av han som Horn satte opp som teaterregissør på Nationaltheatret. Det andre er «Natten er dagens mor». Hun beskriver arbeidet med hans tekster slik:

– For meg er han nesten Edvard Munch, selv om han er en realist. Gjennom sine tekster gir har en avgrunnsdyp inngang til hvordan kunstarten kan være og hvordan oppleve verden. Det er noe helt annet enn et borgerlig teater.

– For meg er han den største dramatikeren Skandinavia har hatt i vår tid, og han er en bærebjelke i det vi ser på som skandinavisk teater, sier Horn.

– Ga en tilnærming til det å holde ut

Plutselig kom det setninger av en skjønnhet som kunne gi deg en følelse av at du visste hvorfor du levde

—  Geir Gulliksen, forfatter og forlagsredaktør

Forfatter og forlagsredaktør Geir Gulliksen har fulgt forfatterskapet til Norén siden han som 19-åring så «Natten er dagens mor» på Det norske teatret.

– Han har betydd ufattelig mye for meg. Derfor har jeg vært påpasselig på å aldri møte ham, noe jeg har lykkes med, sier Gulliksen.

Men Gulliksen kan fortelle at han har møtt seg selv gjennom Noréns tekster.

– Når du leser han, leser du ikke ikke om hans personlige sårbarhet, men din egen. Du leser om hvordan du kan prøve å holde ut.

– Hvordan vil du beskrive hans Dagbøker?

– Det er lett å tenke at han bare ukritisk ga ut dagbøker, men det er snakk om en litterær tekst som bruker dagbok-formen til å undersøke hvor skjør eksistensen er for hver og en av oss. Han kunne beskrive de mest trivielle ting i lange trekk, og så kom det plutselig setninger av en skjønnhet som kunne gi deg en følelse av at du visste hvorfor du levde, sier Gulliksen.

---

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur