Kultur

Stor og sårbar stemme

Etter en strålende sang­debut i Aulaen, valgte ­Gunstein Drauge­dalen­ forkynnerkallet fremfor tilbud fra ­Operaen. Han ble den største klassiske ­sangeren Norge aldri fikk.

I 1995 var ingen sang mer ønsket i NRKs Ønskekonserten enn Gunstein Draugedalens «Hjemme i himmelen». Det populære musikkprogrammet uten en åndelig sang fra sangeren fra Kviteseid, var i mange år like utenkelig som at Nitimen skulle forandre kjenningsmelodi. At datidens store norske sangevangelist flere år senere skulle tolke Knut Hamsun, med bannord i teksten, var om mulig enda mer fjernt.

Etter debuten i Aulaen i Oslo 14. mars 1971, var anmelderne samstemte. Dagbladet: «Imponerende debut». Arbeiderbladet: «Baryton med slagkraft». Aftenposten: «Stor sangdebut». VG: «Barytontalent». Kort tid etter debuten kom Den Norske Opera med et tilbud om å bli stipendiat, med muligheter for å videreutdanne seg. Samtidig som han kunne ta jobber ved ­teatret. Draugedalen takket nei, fordi han ikke ville svikte kallet om å bli sangevangelist.

DEN STORE JESUS-DEBATTEN: – Jeg synes det er veldig ugreit at Gud drepte sin egen sønn

Klasse med Knut Skram

Med tiden viste det seg at dette kallet ikke hindret ham i å fordype seg i også andre typer sanger og tekster. I juni i år sang Draugedalen tre sanger med Knut Hamsuns tekster til egne melodier i bisettelsen til Arve Solstad. Etter seremonien gikk tidligere operasjef Bjørn Simensen bort til Draugedalen for å gi sin honnør: Hadde sangeren satset på en klassisk sangkarriere, ville han kommet i samme klasse som Knut Skram, og vel så det. Ifølge Simensen er Draugedalen «den største klassiske sangeren Norge aldri fikk».

ANMELDELSE: «Med disse låtene er Sigvart Dagsland best i landet»

Bredt repertoar

Dersom Draugedalen hadde valgt den store karrieren Simensen mener han ville fått, ville det gått på bekostning av alle de andre innspillingene og sangoppdragene han har hatt. Uten sanger som «Doggdropen», «Tett ved sida mi går Jesus», musikalske tolkninger av Trygve Naper, Trygve Bjerkrheim og Knut Hamsun, foruten 40 egne innspillinger som har solgt 250.000, ville norsk kirke- og bedehusmusikk, ja norsk kulturliv, vært fattigere.

Selv om Draugedalen i første omgang bestemte seg for nærmest å rendyrke evangeliske sanger, så ble det ikke slik: Etter å ha fått gjennomslag i et langt bredere­ kirkelandskap enn bibelbeltet, ble han også gradvis mer fortrolig med et repertoar som han i yngre år anså for å være syndig. Draugedalens musikalske reise har også vært en dannelsesreise i personlig og trosmessig utvikling.

HELGE SIMONNES NYE BOK: «Oppskriften på menighetsvekst må romme mye mer enn dette»

Doggdråpen

Livet han har levd, og mennesker han har møtt, har vist at ingenting er svart-hvitt. I det «trygge» bedehusmiljøet ble han selv midt i tenårene utsatt for seksuelt overgrep fra en pastor han stolte på. Dét røpet han for første gang for ti år siden i et intervju med Vårt Land. Plutselig fikk nervene og angsten, som han i perioder har slitt med, og som han har vært åpen rundt hele veien, en inntil da ukjent årsak.

Det er liten tvil om at sårbarheten, skjørheten og livserfaringen hans har gitt ham en tyngde og troverdighet i formidlingen som har lite med hans romslige fysikk å gjøre. «Doggdropen» (med tekst av Oddmund Haugen) oppsummerer det: «Eg er berre doggdropen liten og veik, som skjelvande ligg på eit blad. Eg lever kje lenger enn morgonen ut, så driv eg frå land og fer av».

En slik tekst trenger ingen tros­etikett, bare et åpent sinnelag fra formidler og mottaker. Da kan også andre tekster, som før kunne­ virke mer belærende enn berikende, fremstå med en ­annen dybde. Levi Fragell har fortalt undertegnede at han er svært begeistret for Draugedalens tolkninger av faren Øivinds Fragells åndelige sanger. Et tidlig repertoars enkle svar på vanskelige spørsmål, har gradvis også blitt et repertoar med åpenhet rundt livets og troens mange fasetter.

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Mer fra: Kultur