Kort vei fra liturgi til opera hos Mozart

– Mange av Mozarts mest kjente arier begynte som kirkemusikk. I operaene topper han de eksistensielle dramaene, forteller Terje Kvam.

Operasanger Marianne Hirsti instruerer sangstudentene Amalie Kongssund, Eldrid Gorset og Eira Sjaastad som skal være solister i Mozart-ariene. Pianist er Bernhard Greter (t.v.).
Publisert Sist oppdatert

– Mozart brukte ledemotiver hundre år før Wagner ble kjent for det. Men han knytter motivene mer til tematikk enn til personer. Grevinnens arie i Figaros bryllup er nærmest identisk med sopransoloen i Agnus Dei-satsen i Kroningsmessen. Begge steder handler det om nåde og tilgivelse, forteller Kvam.

Guddommelig

De tette båndene mellom Mozarts kirkemusikk og operaer er tema for Fra Papageno til Sanctus, tre dager med masterclasser og foredrag som ender opp med Kroningsmessen i Bragernes kirke på søndag, og konsert med sceniske operafremførelser i Drammen Børs.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP